středa 25. listopadu 2020

Dostav domino, domino Domino!

Jo, dnes to prostě bude o dominu a masochistech. Leč kreativních.




Když jsem před pár lety poprvé žonglovala se slůvky začínajícími na písmeno "D", a do toho u Petra Vápeníka natrefila na nečekané trojspřeží šumného šumného Šumného potoka, napadlo mě spojení uvedené v nadpisu. I když jsem si pro něj ono oslovení u jména "Dominika" trochu uzpůsobila, to uznávám. A no jo, asi taky není moc logické poroučet zrovna domině, a to ještě při takové masochistické činnosti, jakou ona stavba dominových drah je. Ale...   

Opravdu moc se mi líbí, když si nejen děti, ale i dospělí, umí hrát. Jakkoli. Mě třeba teď nejvíce baví pohazování s písmeny, ale mám za sebou plno výletů i do jiných oblastí zájmů. Někteří z vás třeba rádi fotí, kreslí, šijí či opracovávají dřevo a já nevím, co ještě. Možností je, tak jako blanických rytířů, nepočítaně. Pokud člověk chce a má tu chuť - si hrát.  
Tohle umění je takové příjemné koření života. A brání zešednutí. Ačkoli různé odstíny šedi k životu patří, bez zářivě jiskrných barev by to byla nuda.

Právě barvy mě nadchly u prvního z přiložených videí, neboť jak jste asi v nadpise postřehli, článek je věnovaný (nejen) dominu. Ohromně mě na straně jedné baví ty postupně padající kostky sledovat, ale ani trošku bych tyto monstr tratě nechtěla stavět. Vážně obdivuji lidi, kteří tu svou hru mají doplněnou o, podle mě až nadlidskou, trpělivost.

Jestli chcete, pojďte se se mnou na některá taková hravá videa podívat.

Pro začátek teda jedno barevné, z dominových kostek:


Zde už dominové kostky prim nehrají a barevnost se dostaví nejspíš až po konzumaci. Nicméně tento dominový efekt není náročný na prostor a lze jej trénovat třeba i nyní doma. Po otevření hospod s ním půjde před kumpány pěkně zamachrovat. 

A možná nejen před kumpány, ale i před zedníky, kteří se pak taky mohou na oplátku pěkně blýsknout (tohle video stojí za to dokoukat do konce):



Od padajícího domina není daleko ani ke kuličkovým dráhám. Ty mám asi ještě o kus raději. Najde se v nich neskutečné množství nápadů, fantazie a hravosti skloubené se znalostmi fyziky. 
Takže při jejich sledování se nejen bavím, ale občas i napjatě zadržuji dech, zda se cesta opravdu povede zdárně přes všechny možné nástrahy dokončit, nebo kulička cíl o chloupek mine… 

 

Pro rozehřátí vkládám dráhu jednoduchou, přírodou se valící, která mi chvílemi docela evokuje jízdu na dráze horské.

Tady už přituhuje, některé dráhy jsou vyloženě rájem pro pořádně hravé kutily. Nápad využít pro překážky i magnety a šroubky mi přišel dost dobrý:

Zde mě také fascinuje nápaditost využívání běžných věcí při jejich vymýšlení. A jo, jakkoli nejsem fanda do aut, tak použití autíček při navrhování kuličkových drah se mi líbí moc.

No, a na závěr připojuji drobný tip, jak dodržet dostatečný sociální odstup při karanténním stolování, pokud potřebujete podat sůl:



Co vy, milí čtenáři, u čeho si někdy jen tak oddechnete vy?

Bavilo by vás dominové či kuličkové dráhy stavět, nebo taky raději zaujímáte pozici žasnoucího pozorovatele? 

A koho z vás, tak jako mě, na tom nejvíc láká cvrnknout do té první kostky nebo kuličky a ten dominový efekt nastartovat :-)



25 komentářů:

  1. Ti dva se solí mi připomněli animáky Wallace a Gromit, které děti milovaly. Nejlepší byl králíkodlak a cesta na měsíc, doporučuji: https://www.csfd.cz/film/29466-wallace-gromit-prokleti-kralikodlaka/prehled/https://www.csfd.cz/film/29462-wallace-a-gromit-cesta-na-mesic/prehled/
    Kuličkové dráhy doma občas stavíme, mě to hypnotizuje:) Stejně jako domino, to mám svázané se sobotním odpolednem u babičky. U nás doma obecně jedou deskovky a teď modelářská samotvrdnoucí hlína. Máme už pár postaviček jak z Fimfára.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky za tip, to vypadá jako fajn animák na sobotní pohodu.

      Kuličkové dráhy mě teda nebaví moc stavět, ale vyhrála jsem si s nimi málem víc, než děti. Zato dominovou dráhu jsem dlouhé roky jen a jen stavěla, bořiči bývali rychlejší... :-)
      Jj, období modelářské tvrdnoucí hlíny už máme naštěstí za sebou. Kecám, trochu se mi po tom období stýská. Jeden balíček se u nás ještě povaluje a "děti" se už ke tvoření nechtějí nechat přemluvit :-)

      Vymazat
    2. jdu si vygooglit samotrvrdnoucí hlínu, asi to hrozně chci

      Vymazat
    3. Fakt je, že ta hlína na doma je fajn změna oproti plastelíny. Přišlo mi to jako taková malá náhražka keramického kroužku v domácím provedení :-)
      Krom terakotové se prodává i bílá. Určitě stojí za zkoušku.

      Vymazat
    4. Králíkodlak je naprosto boží!! :-D

      Vymazat
    5. Helgo, doporučuji. Je snadná na manipulaci (taková fakt modelína, nemusí se kolem ní dělat žádný extra tanečky) a pak final výrobek prostě necháš zatuhnout, amen. Možná se na to dají koupit i nějaké barvy, to nevím.

      Vymazat
  2. Jako dítě jsem si takto stavěl karty...
    Ale co Dominikáni?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Dráha z karet? Ta se staví jak? My jsme z nich akorát stavívali hrad (no, spíš domeček), případně hráli adrenalinovou karbanickou hru zvanou záchod. :-)

      Dominikáni by na dominové dráhy měli určitě dostatečnou trpělivost a prostor. Na misiích v Dominikánské republice v Santu Domingu by s tím jistě slavili neobvyklý úspěch. Do stavění by se mohli samozřejmě zapojit i Dominikánci.

      Vymazat
  3. Já patřím jednoznačně mezi nadšené pozorovatele. Kdybych měl něco takového sám postavit, nejspíš bych skončil s neutišitelným tikem, protože bych na to neměl trpělivost, tím spíš, že bych svou nešikovností několikrát celou dráhu spustil předčasně, beze svědků a bez videozáznamu :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, to si vždy u toho říkám, jaký to musí být adrenalin to stavět. :-)

      Jak jsem teď sledovala pár těch videí, tak oni to staví s mezerami a pak až vkládají ty jednotlivé finální dílky - ale i tak, stačí trošku jen drbnout a než stihne člověk zareagovat, půl dráhy je v čudu...

      Vymazat
  4. tyhle videa jsme taky jednu dobu fetovali, kuličkovku má Kvítek nějakej graviněco, je to super hraju si s tím hlavně já

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Helgo, mě taky asi bavívalo si s tím hrát o něco víc než děti. :-)
      Ony měly takové ty koulecí fazole, to bylo taky fajn - dvě dráhy vedle sebe a soutěžilo se o rychlost, takže i malý adrenalin k tomu :-)

      Vymazat
  5. Tahle videa miluju, s Matýskem se na ně dokážeme dívat donekonečna. Je to ohromně uklidňující :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě na ně navedla před těmi třemi lety dcera a taky jsme na tom chvilku ujížděly. Teď jsem s odstupem času rozepsaný článek objevila v konceptech a trochu si u toho zrelaxovala. Jo, je to fakt takové příjemně uklidňující. Domina pěkně barevné a ty kuličkové dráhy kolikrát i vtipné.

      Vymazat
  6. Jestli bych něco opravdu nemohla dělat, tak jsou to takováhle videa. Jsem člověk velmi netrpělivý, a i když na to koukám, tak úplně trnu, kolik to muselo dát práce a kolik neúspěšných pokusů nevidíme.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, a mě jako praktika pak ještě napadá, kdo to po nich uklízí :-)

      Ta zmínka o videu mi ještě naťukla další úskalí, krom toho stavění. Představa, že člověk špatně zmáčkne tlačítko kamery a těch pár minut se nakonec ani nezachytí. To musí být taky dobře kolapsový stav :-)

      Vymazat
    2. Taky vydržím koukat na to jen chvilku.

      Vymazat
  7. I taková domina se potřebuje někdy odreagovat, aby u ní nedosšlo k vyhoření. Jednak si občas nechat poroučet (holiči taky chodí k holiči!), jednak třeba hraním si z dominem, které je samo celé v lesklém černém, vůbec neposlouchá a kácí se jak se mu zachce.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tomu říkám úhel pohledu! :-)
      A jo, dává to logiku. Jen aby ty dominy věděly, že mají jako relax stavět do latě právě domino a ne třeba ty kadeřníky, sousedy apod. :-)

      Vymazat
  8. Domino dráhy som už videla niekoľkokrát a vždy vyzerám ako smajlík s vytreštenými očami a otvorenou pusou. Guličkové dráhy ma úplne nadchli. Tá prvá ozaj vyzerala miestami ako horská dráha (môj najobľúbenejší kolotoč) a tá vo foto štúdiu bola OOOOOOOO
    Ale keďže nemám trpezlivosť, tak nič takéto u mňa naozaj nehrozí.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mě taky baví to občas sledovat a obdivuji tu trpělivost při stavění.
      Ty kuličkové - taky jsem koukala. Hledala jsem původně něco úplně jiného a tyhle mě nakonec dost mile překvapily. Nejvíc mě pobavila ta poslední - "cesta soli" :-)

      Vymazat
  9. Taky bych to v životě nezvládla, nejsem na tyhle jemné činnosti, ale zedníci mají můj obdiv - to jsem si musela pustit znova, protože napoprvé to bylo "wait, what?"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně, u těch zedníků mi ke konci sklapla čelist a pustila jsem si to taky dvakrát - nečekala jsem to, myslela jsem, že jsem se přehlédla. :-)

      Vymazat
  10. Fredy Kruger

    Zedník Bill Houno je vytřeštěný !!

    dí : " Kořalka jest moje potěšení !
    ... já... vzal jsem jí nahoru na lešení
    a pil jsem !... až cítil jsem radostné chvění
    též teplo od hlavy, - až k přirození !

    .... a o dvacet kilo já cítil se lehčí
    Však v osmém podlaží nebezpečí
    spadnutí z lešení zcela jest zřejmé ...

    Zda opasek měl jsem ?? No samozřejmě !
    však špatně jsem ,,opas,, měl zavěšený,
    já uklouz´ a padal jsem ze lešení !"

    ... a pod mužem další dva zedníci !
    ... ten oba dva srazil zadnicí -
    ( Frantischka Mimoně s Pepýkem Týblem )
    oba dva padají i s malty kýblem !

    Takto dál působit začíná
    tak zvaný ,,efekt,, domina !

    řvou : " Všecko zavinil Houno ! ten hazl !"

    ... padají zedníci : Frynta i Mázl,
    sražen jest Hanák, též starý Walšík,
    natěrač Schwartz... a další a další !!

    ... kdos´ volá záchranku z nemocnice....

    "Málo jich přijelo z Kamenice !"
    ... ( křik´ strážník ) druhý řve : " Nestraš !!"

    Jen doktor a zdravotní sestra !!!!!!
    ( i když tu byli do chvíle )

    řve sestra : " Jsem z toho rozčilen !!"

    řve lékař : " Což na to jsem připravena ????"

    ( sestra je mužem a lékař je žena )

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj Fredy,

      číst příběh je potěšení,
      leč ač nejsem na lešení,
      v hlavě cos jak oharky
      žhne mi i bez kořalky…

      Chtěla bych si slovně hrát,
      dnes odpověď musím vzdát…

      Byť je příběh tragický,
      má poselství magický:
      Kdo pracuje jako blázen,
      Ten se může skácet na zem…

      Přidám kousek popisu
      stran mého home officu.
      Naštěstí jen z postele
      kácím se nevesele…
      Po nástupu do práce
      přechází mě legrace.
      Holt, jak si kdo ustele…

      PS:
      krásně genderově vyvážený závěr mě rozsekal :-)
      Jinak jsem celou dobu čekala, asi pod dojmem nedávného shlédnutí domina s lidmi a matracemi, že cestou přiberou i něco měkčího než kýbl s maltou :-)

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.