neděle 4. června 2023

Výběr vozu?


Už se vezu! V záplavě informaci a plavu v kupě inzerátů…

-----

Sice mám kvanta rozepsaných článků, ale chybí mi aktuálně nejen čas na jejich doladění, nějak opět postrádám i takovou tu hravost, která mě těší při psaní, ovšem nechci se zas na nejistou dobu ztratit, sáhnu proto do šuplíku a vložím jeden starší text (slíbený před časem Nikky), který mi připomněla včerejší reportáž ve zprávách, věnovaná podvodům při prodeji ojetin.

Taky se omlouvám za menší četnost komentářů, ovšem stávkuje mi prohlížeč (Chrom), téměř stále hlásí, že stránka nereaguje. a je pro mě momentálně docela výkon někde nějaký text vložit. 
Netušíte někdo, co s tím? 

----------


Rádi nakupujete? Co třeba? Oblečení, kosmetiku, knihy? 

Při častých, či přímo rutinních nákupech člověk má získanou určitou jistotu a každá další výprava do obchodu je svižnější a jednodušší.

Ovšem mohou nastat i nákupy, které se vyskytují párkrát za život. Například taková koupě auta. 


Skalní čtenáři v podstatě vědí, že toto zde byl vždy částečně i moto blog, i když pravda v trochu jiném pojetí, než články na Garáži a podobných serverech.

Dnes zde však přihodím i pár odbornějších rad získaných před časem, neboť si přiznejme, že pro nás ženy jsou podstatné zejména parametry dva, a to barva a velikost, což nemusí být úplně postačující. Velikost je samozřejmě důležitá pro obě pohlaví, jenomže zatímco chlapi to chtějí mít pořádně velké, my dámy se chceme hlavně moc netrápit. Při parkování, samozřejmě. Takže, kde muži vybírají teréňáky, béemváky, SUVéčka, prostě slintají nad něčím ideálně velikosti mikrobusu a v nejhorším případě se potupně spokojí s kombíkem, ženy se koukají po drobných broučcích, s kterými se hravě vejdou na dvě parkovací místa naštorc.

No, ale existuje prý ještě pár dalších bodů, které mohou být při výběru důležité a také je dobré si jasně definovat základní požadavky (např. automatické stahování oken, klima apod.), neb při dnešních možnostech není vůbec problém se ve výbavě pořádně rozšoupnout a rozpočet se překročí lusknutím prstů. 

Bylo mi trpělivými kolegy polopaticky vysvětleno, že je, krom ceny, barvy a automatického stahování aspoň předních oken, vhodné vzít v potaz délku (cha!) mých tras, neb naftový motor prý na těch pár kilácích nelidsky trápím. Taky bylo důležité rozlousknout neslučitelný požadavek na tu velikost, kdy pro parkování bych si představovala něco ala Twingo, ovšem jako člen silně přerostlé čtyřčlenné rodiny (s průměrnou výškou 188 cm)  mám coby nejmenší přípustnou variantu povolenou Oktávku, do které jsme schopni se, při troše snahy a jen za mírného klení, nasoukat a nezbytně nutnou dobu ten diskomfort vydržet. 

Ohledně auta na mé obvyklé trasy jsem nakonec obdržela pár praktických rad: 
- na kratší přesuny po městě je rozhodně! lepší benzínový motor
- u starších Octavií je dobrý 1,6i
- 1,6i je totéž co 1,6 MPi (a když v rámci několika inzerátů vydedukujete, že „i“ jezdí na benzín zatímco „MPi“ na benzín a LPG, tak se kolegové dobře pobaví)
- krom motoru 1,6i je také vhodný 1,2 TSI, ale u Octavií až od konce roku 2011 (ideálně od 2012, páč tam je krom vylepšení motoru i kryt kabelů proti překousání lasičkou, což nás lidi ze sídliště beztak trápí nejvíc), teoreticky lze i 1,4 TSi, ty vyšší už nebrat, je to na krátké přesouvání se zbytečné.
- vedle čísla objemu motoru bývají uvedené i nějaké kW. Nízké, optimální, vysoké. To je třeba si přesně zapsat, protože tohle je už moc. U této Oktávky ideálně brát rozmezí 75-85 kW
- facelift není jen kosmetický termín
- u jednotlivých typů aut existují různé řady a ta počáteční auta z nich nebrat, mívají dětské problémy, které se časem vychytávají 
- také recenze na dané typy vozů je lepší číst s odstupem času, ne hned ty první testovací, kde se ještě neprojeví jednotlivé výrobní mouchy
- recenzí je hodně – čtěte a bděte!

Podvody na kupující jsou u ojetin velice časté, mnoho jich je na internetu popsaných podrobněji a zaručí vám krom úžasu nad lidskou vynalézavostí také pár bezesných nocí. Takže určitě se vyplatí kontrola auta podle VIN kódu. Velmi jednoduše a zdarma lze VIN zkontrolovat na stránkách Ministerstva dopravy: kontrolatachometru.cz. Zde je přehled najetých km dle dat kontrol STK. Určitou dedukcí mi připadá, že čerstvé datum STK nemusí být jen bonus, ale může se jednat o auto bourané, které prodejce koupil od pojišťovny a opravil – což ti slušnější rovnou přiznají, ovšem v inzerátech se tyto informace zpravidla nedočtete.

Dále existují různé servery, které za úplatu nabízí kontrolu VIN také s ohledem na riziko krádeže, exekuce apod. Velmi rozšířená je služba CEBIA, která se ovšem zaměřuje hlavně na data z ČR (v době psaní textu, nyní už uvádí 32 zemí) , tj. zde se zřejmě špatně dohledávají auta importovaná, která mohou být jak v super stavu a výbavě, ale stejně tak i velmi podvodně ošetřena. Za sebe doporučuji službu CarVertical, která mimo jiné nabízí slevu na cenu při koupi více kusů testů, což se při zuřivém výběru ojetiny může hodit, málo kdy se koupí auto na první dobrou. 
Asi největší výběr vozů je ve velkých autobazarech, ale po přečtení několika zkušeností a získání informaci od bývalého servismena, který na tuto práci neměl žaludek, by toto pro mě byla až poslední volba (ovšem to nemusí být samozřejmě pravidlem). 

Ano, a barvou jsem začala, barvou i skončím, neb i ta v rámci eliminace podvodů může hrát roli. 
Tentokrát se nejedná překvapivě o červenou ani druhou mou oblíbenou vínovou, ale všeobecně se nedoporučuje pokukovat po autech bílých či stříbrných, neb se může jednat o stočené taxíky ze zahraničí. 

Prostě, podvádí se v tomto směru opravdu hodně, parametrů ke kontrole je spousta a ve výsledku je to i o štěstí. Určitě se vyplatí inzeráty pečlivě pročítat (číst mezi řádky se povede relativně záhy) a věnovat výběru dostatečnou pozornost.   


-----

Dále je důležité vzít v potaz i možné následné náklady. U všech koupí ojetých vozidel se doporučují výměny rozvodů a provozních náplní (oleje, brzdové a chladicí kapaliny) – pokud není dostupný oficiální záznam.

Více náročná na opravy bývají auta naftová, zvláště ta s turbem či filtrem palivových částic. Také spojka zde bývá na výměnu dražší - většinou se přidává i dvojhmotový setrvačník a vodní pumpa.

Roli hrají i ceny a dostupnost náhradních dílů. Chvíli jsme kvůli velikosti uvnitř kabiny zvažovali i Kiu Ceed, ale tam např. jen kompletní světlomet v r. 2021 vycházel na 21 tis. Kč a při opravě se prý musí vyměňovat jako celek. 


-----

Musím říct, že mě po čase stráveném na moto-serverech to pročítání moto článků docela i bavilo. 
V době, kdy ve všech hlavních zprávách jel jen covid, covid a příležitostně i covid, to bylo nakonec docela fajn zpestření.


-----

PS: A netřeba podotýkat, že velmi důležitou roli hrají samozřejmě i autodoplňky.

Nejprve mám vyhlídnuté auto vínové a manžel utrousí: "Tak co, už k tomu máš i kabelku a boty?"  
"Jasně, i rukavice!"

Z této koupě sejde, leč objevím  oře červeného. 
Poťouchle prohodí pro změnu syn: "No, to ti ty vínové rukavice moc ladit nebudou."
"Mi to neva, mám i červené..."

Na mě si prostě nepřijdou! 
Mám tu koupi auta fakt promyšlenou...

Jen ještě potřebuji doladit ten správný odstín rtěnky...

:-)


-----

Šuplík 10/21


-----

Na závěr ještě vložím pár užitečných odkazů:

1. Shrnutí stránek pro kontrolu dle VIN

 - Ministerstvo dopravy - zdarma, jen ČR, pokud VIN nenalezen, jedná se o auto z dovozu
 - Cebia - placené, zkontroluje i vozy ze zahraničí
 - CarVertical - - placené, zkontroluje i vozy ze zahraničí


2. Tipy na články, které se věnují tématu koupě ojetého vozu

- Na co si dát pozor při koupi ojetého vozu, abyste nekoupili časovanou bombu - Novinky
- Jak poznat špatnou ojetinu hned na první pohled-  - Garáž
-  Na co si dát pozor při koupi auta, aneb kontrola auta před koupí - Portál řidiče
-  5 tipů, na co si dát pozor při koupi ojetého vozu - AutoRoad


3. Abych se ve všech těch informacích od kolegů i z netu neztratila, udělala jsem si takovýto sumář - snad bude aspoň po rozkliknutí čitelný (nejde mi lépe vložit):







23 komentářů:

  1. Copak barva rukavic, důležité je, aby to ladilo i s barvou rtěnky.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, zvláště pak majitelky aut zelených, žlutých či modrých může to dolaďování doplňků docela potrápit :-)

      Vymazat
  2. Se zchromlým chromem si ví rady je málokdo...

    OdpovědětVymazat
  3. Nakupuju dost nerada, obzvlášť věci, které se mi nelíbí a nemám k nim žádný vztah. Takže jsem nesmírně ráda, že auto jsem nikdy vybírat nemusela, a doufám, že to tak dlouho vydrží.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Úplně chápu, mě to zatím postihlo jen jednou a doufám, že taky na dost dlouho bude klid :-)

      Vymazat
  4. Auto červené barvy si prý vybírají agresivní jedinci :).

    U našeho auta VV Golf Sportsvan z r.2016 oceňuji automatickou převodovku (jízdu s manuálem si už ani nedovedu představit), klimatizaci, vyhřívání předních sedadel pro zimní období, automatické sklápění zrcátek po zavření auta, samozřejmě rádio, jen jedna věc chybí, parkovací detektory na panelu zobrazují siločáry, jak daleko jsme vzadu a na boku od dalších aut, ale dnes to nahrazují kamery a tam je orientace mnohem lepší. A také to, že auto je vyšší, to nám prodavač zmiňoval jako výhodu pro starší lidi, že při nástupu se netřeba krčit :)..

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miloši, tak o parkovacích siločárách jsem ani netušila, že existují, takže doteď mě jejich absence netrápila :-) Ale syn pořád brblá, že ten parkovací asistent by byl dobrý..
      Jj, ta výška - dřív jsem moc neřešila, ale když jsem před časem vozila mamku do nemocnice po operaci nohy, tak jsem si říkala, že ta vyšší auta jsou od určitého věku určitě příjemnější na to nastupování a vystupování.

      Vymazat
    2. Naše kára kameru má a stejně se manželovi už párkrát podařilo zacouvat, kam neměl. Jednou do dřevěného sloupu na parkovišti, jindy do úložného prostoru pick-upu našeho známého a naposledy (doufám, že fakt naposledy) do kovového zábradlí u dovolenkového motelu. Sloupu a zábradlí si nikdo nevšiml, tak nás nepopotahovali a známý je moc hodný a taky nás nepopotahoval, ale ne pokaždé to dopadne tak dobře. Člověk hlavně musí obezřetně koukat na všechny strany a nespoléhat, že to kamera nebo siločáry ušoférují za něho. :-)

      Vymazat
    3. Také technice úplně nevěřím a dívám se i do zrcátek a přes okno. Proto jsme při nákupu nevyužili nabídku na udržování auta v pruzích na silnici, protože jsem se obával, že někde pruhy nebudou nebo budou pod sněhem a automat nás svede do příkopu.
      Dnes některá auta umí sama zaparkovat, ale i tady bych se bál špatného vyhodnocení automatem.

      Vymazat
    4. Oby, další ťukance vám určitě nepřeji, ale pobavilo mě to pěkné dvojí využití slova "naposledy" :-)

      Mi se před časem podařilo krásně vycentrovaně ťuknout středem koule tažného zařízení taky do jednoho sloupku na parkovišti. Přišlo mi vtipné, že kdybych se o toto cíleně snažila, tak to nikdy tak přesně nedám :-)

      Vymazat
    5. Miloši, asi obecně ty funkce související s jízdními pruhy dokáží potrápit. Kolega z toho byl z počátku až vyděšený, jak se s tím volantem musel prát při přejíždění z jednoho pruhu do druhého a onomu novému vozu dlouho neřekl jinak než indiánsky: "auto, co mě chce zabít".

      Vymazat
  5. A k tomu prohlížeči, používám MS Edge a ten mně vyhovuje,

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Edge používám na jiný účet, blog mám pod Chromem a moc se mi to nechce kombinovat. Možná ještě zkusím nějaký další prohlížeč, to sekání se mě docela štve - do nedávna bylo vše v pohodě...

      Vymazat
  6. Jako nešofér jsem se do výběru našeho vozidla moc neangažovala. Akorát, když se manžel ptal jestli červené nebo modré (za modré chtěli o dva tisíce vic, že mělo nějaký solární doplněk), tak jsem radila vzít červené. Ovšem netušila jsem, že bude až tak tmavé.

    Mě chrome taky občas nechá čekat. Obvykle, když mám hodně otevřených okýnek. Snažím se to udržovat na rozumném počtu, ale někdy to není lehké.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak tmavé červené - to už by mohlo být blízko vínovému, takže za mě OK na druhou :-)

      Na tom Chromu mám právě většinou jen blog - a i tak se to seká. Ale je fakt, že na tom Edge toho mám otevřeného o dost víc... Možná i to může mít nějaký vliv, netuším... :-/

      Vymazat
  7. Auto jsem nikdy nekupoval a ani nikdy nebudu, neb mi nechybí. Jsou zřídkavé okamžiky, kdy by se mi snad zdálo užitečné, např. když potřebuju převézt fotky na výstavu, ale to šlo vždycky zařídit jinak. A když se mezi kolegy - vášnivými autonadšenci - rozvine odborná debata, cíleně jim ji rozstřeluji svými oborově idiotskými poznámkami, až je to znechutí a začnou mluvit o ženských nebo o politice, takže se můžu přidat :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je správná taktika :-)

      Mi vlastně auto nejvíc slouží jako nákupní taška (to fakt oceňuji), když výjimečně nic nepřemisťuji, tak mi taky nevadí jít po vlastní ose.

      Vymazat
  8. Nominku, ty když se do něčeho pustíš, tak už pořádně. Jako tady bych si poradila asi jen s tou rtěnkou. Ale také jsem jednou zaválela ohledně vozu - měla jsem dotaz, jestli to přečipování nebude zátah na spojku - prý ne, a bylo :-) Na podrobnosti se mě neptej, bylo to před mnoha a mnoha lety a houby jsem tomu rozuměla, jen prostě vím, že jsem měla jako ženská pravdu .-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, tak to jsi o notný kus dál, než já. Vůbec netuším, že nějaké přečipování v souvislosti s autem existuje, natož že to může mít provázanost se spojkou :-)

      Vymazat
  9. Občas při koupi ojetiny neškodí nahlédnout do velkého TP.
    Před více než dvaceti lety jsem takhle výhodně koupil půl roku strarého Formana, načež mi asi za měsíc volal jakýsi poručík z kriminálky, že auto musím odevzdat policii, protože je to věc doličná v záležitosti trestného činu - nesplácený leasing. Když se pak ke mně velký TP dostal, nestačil jsem se divit, kolik řádků o majitelích se středoasijskými jmény tam bylo. No prostě vydání věci jsem odmítl a majitel autosalónu, pro kterého jsem předtím udělal program pro vedení autoservisu, mi to slíbil případně vynahradit - no a naboural jsem ho až za 17 let, blbec (já).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rowdy, tak to je taky zajímavá zkušenost, nezávidím, musely to v tu dobu být dobré nervy.

      Akorát si říkám, jestli jsi po těch 17 letech naboural toho Formana nebo majitele autoservisu :-)

      Vymazat
    2. Nojo, máš pravdu, když to po sobě čtu, tak to vypadá spíš na úmyslný trestný čin poškození na zdraví :-))

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.