pátek 18. prosince 2020

Nepochopený génius?

Česká pošta


Poslední dobou mi některé kroky České pošty docela vrtaly hlavou. Vlastně to začalo někdy v listopadu titulkem, kterak pošta připravuje snížení stavu zaměstnanců o celých 1500 kousků. Tehdy jsem si ještě myslela, že jsou padlí na hlavu, když toto avizují právě v období, kdy běžně doručování nezvládají, a to vše kvůli pandemii letos ještě umocněno na entou.

Necelé dva týdny nato na mě ovšem vybafnul silně protimluvný článek o tom, kterak pracovníci pošty nezvládají třídit zásilky a musí jim s tím vypomáhat i úředníci.

A tehdy mi začínalo docházet, že vše nebude tak průzračné, jak se na první pohled zdá. Očividně se v tom listopadu jednalo o umně  vytvořenou novinářskou kachnu, aby poštovní administrativci, strachem se o svá místečka klepaje, bez reptání následně pomáhali při doručování. 

Tak to je jasné, jedna záhada vyřešena. A musím uznat, že to bylo docela fikané.


Minulý týden nám u čtyř zásilek v řadě přišla sms o plánovaném doručování Balíku Do ruky a následně se vždy další den objevila informace o nedoručení, ačkoli jsme byli v pohotovosti na mobilu i viseli na domovním zvonku pokaždé aspoň v padesátiprocentním zastoupení domácnosti, zatímco u několika Balíků na poštu se o oznámení ani nepokusili. Jeden či dva nezdary bych neřešila, ale takto jsem si nebyla zcela jistá, zda v tom mám vidět osobní diskriminaci nebo se jedná o šlendrián celoplošný.  

nedávný  článek Psice mi pootevřel oči. Poštu řídí ďábelsky chytrý mozek se silně spletitými (přesto pečlivě propracovanými) plány s velice bohulibým cílem: podpora duševního, fyzického i sociálního zdraví obyvatel.  

Je mi nyní úplně jasné, že pošta se zapojila do lítého boje proti pandemii. Smskami o doručování Balíků Do ruky občany zadržuje doma a zamezuje tak jejich bezcílnému bloumání nákupními centry.  
Nezasíláním oznámení o Balících Na poštu lidem udržuje mozek v pohotovostním režimu a nutí je si za prvé všechny zásilky pamatovat, ale taky pomocí složitých algoritmů propočítávat odhadovanou dobu, po kterou se každý jednotlivý balík na poště bude vyskytovat.  
U Psice jsem dále zjistila, že dost značný bonus připravila ČP i pro zákazníky volící službu Balíkovna. Zde se pošta stará jak o jejich zdraví mentální, tak fyzické zároveň a má pro ně vypracovanou přímo akční hru – vypátrej, kam jsme ti balík dodali a zaběhni si pro něj dál, než-li jsi plánoval.  
A v neposlední řadě myslí i na udržování sociálních kontaktů, kdy lidé, v době zavřených hospod a jiných omezení sdružování se, mají možnost vést určitý společenský život aspoň ve výsledně předlouhé frontě před přepážkami.

Úděl géniů bývá často nelehký a nezřídka se setkávají s nepochopením. Zatímco se tak snaží o bohulibý cíl, řadoví občané si beztak nepoučeně, tak jako já před nedávnem, myslí, že pošta na celé čáře selhala a situaci nezvládá... Přitom je to tak prosté, jen nám, pouhým smrtelníkům, to jednoduše uniká... 


I když, je taky možné, že hledám génia tam, kde není. Co když je to vše ještě prostší, než se po hlubokých úvahách zdá? Co když tím opravdovým a jediným cílem bylo splnit ono prvotní oznámení týkající se propuštění 1500 zaměstnanců?

Hm. tak v tom případě taky klobouk dolů. Tipuji, že mají na realizaci tohoto záměru velice dobře našlápnuto, neb většinu zákazníků stále víc a víc nenásilně předávají Zásilkovně, Uložence a jakýmkoli jiným přepravním společnostem.

 

------

No a na závěr přidávám vtip z mailu:

Nezapomeňme, že s blížícími se svátky přidává pošta ke svým službám Balík Do ruky a Balík Na poštu také novou vychytávku: Balík V čudu...

------

Dodatečně, ještě jsem náhodou natrefila na dalších pár vtipů o poště:

motorkari.cz  

Švýcarská pošta zkouší doručovat balíky dronem…

Česká pošta zkouší doručovat balíky…

okoun.cz   

Chuck Norris dostal Balík Do ruky do ruky. 

Loupak.cz

Můj známý zná člověka,

jehož příbuzný dělá s člověkem,

který má manželku,

která si pro Balík Do ruky nemusela jít na poštu.

------


PS: A jaké máte letos zkušenosti s ČP vy? 



39 komentářů:

  1. Vida, Česká pošta by mohla dělat hlavního poradce vládě :-D ;-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, já myslím, že oni tam jsou všichni géniové podobní, ne nadarmo se jedná o státní podnik... :-)

      Vymazat
  2. Poté, co jsem si neplánovaně vyzkoušel speciální poštovní službu "Balík do cizí ruky", se snažím kontakty s ČP udržovat na nezbytném minimu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, četla jsem u Psice, to je fakt neuvěřitelné... Myslím, že onen původní zákazník měl neuvěřitelné štěstí, že to pošta vydala aspoň do správně poctivých rukou... :-)

      Vymazat
  3. No, ráda bych si udržela růžové brýle, ale bohužel zní úvodní odstavce proklatě logicky:( Zaměstnancům nezávidím, kdysi jsem byla v porodnici na pokoji se slečnou, která na poště dělala a historky z práce zněly ještě děsivěji, než by člověk u pošty čekal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Právě, docela si dovedu představit, jak mizerně musí být takový kolos řízený a řadovým zaměstnancům fakt nezávidím. Navíc veškerou nasmolenost zákazníků chytnou z první ruky.

      Ad řízení pošty - třeba kolega má auto narvané voňkama, protože je mu líto pošťaček, které to musí při roznosu pošty prodávat. To je takový bonus, když si státní podnik hraje na tržní firmu...

      Jinak aktuální zjištění, oni nejen, že ten Balík Do ruky do ruky nedoručují, ale ani není jisté, kdy se vůbec na té poště k vyzvednutí objeví... (pokud teda vůbec).

      Dnes jsem si říkala, že by vůbec nemuselo být špatné podat podnět na ČOIku - účtují za neposkytované služby, navíc kryti určitým druhem monopolu. I když nevím, jestli by pak tu vaši Angelu nepřesunuli za trest (náš) k nám... :-)

      Vymazat
    2. Jj, historky od insiderky se prave tykaly mobbingu a kraceni mzdy, pokud nedodrzeli prodejni plan vonavych stromku a dalsich nutnosti vnucovanych k dorucovacim sluzbam:(

      Vymazat
    3. Mě by vůbec zajímalo, který chorý mozek vymyslel udělat z pošťaček podomní prodejce... To musí být závratné příjmy, které určitě poštu udrží nad vodou...

      Mi to vybavilo takové ty vitríny s nabízeným zbožím u nás na poště - mají tam pastelky, kalendáře, složky apod. Tak jsem si jednou chtěla ten jeden kalendář prohlédnout, že bych ho vzala - a paní mě požádala, ať ho raději neberu, že za mnou je velká fronta a ona by musela z toho svého místa odběhnout a jít přímo do čekárny do té vitríny a z té mi jej prodat. Oni ani neměli pár kusů na prodej k dispozici u těch přepážek... To mi hlava nebrala.

      Ale aktuálně, vyplatilo se postěžovat si na blogu, čtvrtý nedoručený Balík Do ruky, co aspiroval na službu Balík V čudu, byl nečekaně, bez upozornění předem, do ruky opravdu doručen do půl dne od publikace. :-)

      Vymazat
    4. No tak sláva, že by někomu v ČP přece jen zvonilo v uších po celou dobu, co někdo četl tento příspěvek?:) Já jdu na poštu dnes - Em se mi vysmál a řekl, že jsem sebevrah a ať si vezmu spacák na bívakování na chodníku.

      Vymazat
    5. Tak to fakt držím palce! Pár dní před Vánoci - to je vážně docela odvážný počin...
      Ale zas bude aspoň matroš na případný další příspěvek :-)

      Vymazat
  4. České poště se mi zaplať pánbůh letos podařilo vyhnout, bohužel to ale neznamenalo absenci potíží - službu Balík v čudu jsem si, jak se ukázalo, objednala u úplně jiné společnosti. S tím monopolem to přeci jen tedy není tak horké :-D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je teda vidět, že i ostatní přepravci umí pružně kopírovat nápady konkurence... :-)

      Fakt je, že letošní rok je výjimečný, ale zase se s tím návalem dalo celkem dost jistě počítat a podle toho se v předstihu zařídit...

      Vymazat
  5. Vzhledem k tomu, jak Česká pošta zvládá, či lépe nezvládá, svoje primární úkoly, jsem opravdu velice zvědavá, jak dopadne příští rok sčítání obyvatelstva, neboť ČP je vybrána jako partner pro tento úkol.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, tak tak zvládají základní náplň práce, takže to bude fakt zajímavé sledovat. Zvlášť, pokud v tom termínu zároveň budou propouštět, jak avizovali... (nebo ty padáky pak dají zaměstnancům jako bonus za přidanou práci)
      To mě vážně fascinuje - podle jednoho z těch článků to tak snad měli v nějakém střednědobém plánu, a přitom reálná situace by vyžadovala přesný opak. Nákupy přes internet budou masivní i následující rok...

      ad sčítání - Snad většina lidí využije tu možnost on-line vyplnění...

      Vymazat
  6. Fukčarinka - docela jsem ráda,že se nám daří České poště vyhýbat,bez jejich služeb se prozatím obejdeme,ale nikdy se nemá říkat nikdy. Na druhé straně jsem měla ve schránce pohled vánoční,pouze adresa ulice bez čísla popisného samozřejmě jméno. Došel,tak si nyní říkám,buď jsem tak profláknuta,či se Česká pošta snaží o další zákazníky ��

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fukčárinko, to je fajn. :-)
      Myslím, že asi bude rozdíl od menší obce, kde se lidé lépe znají, od anonymity sídlišť ve městě.

      Vymazat
    2. Jejda,zde došlo k omylu,bydlím ve městě s 13000 obyvatel na sídlišti v paneláku,kolem je sice vilová zástavba,ale paneláky vedou. Tudíž pan pošťák bez udání čísla popisného na adrese poštu doručili,klobouk smekam. Fukčarinka ��

      Vymazat
    3. Omyl v počtu obyvatelstva ne jich 71000.

      Vymazat
    4. Jé, Fukčárinko, to jsem si asi já nějak špatně přiřadila - zacyklily se mi v hlavě ty Žermanice a nějak jsem si Tě tam přiřadila :-)

      Takže opravdu o to víc je třeba tohoto pošťáka pochválit :-)

      Vymazat
    5. Taky si myslím, že pochvala bude, jen co jej chytnu. Žermanice mám ráda, ale bydlet néééé. ☺

      Vymazat
  7. Po zkušenostech z Českou Poštou jsem na ní po letech rezignovala a zásadně používám Zásilkovnu. Pokud není v e-shopu na výběr, jdu objednat zboží jinam. A od té doby, co máme jednu Zásilkovnu před domem, je vyzvedávání zásilek hotová fantazie :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já teda občas využiju i poštu (někdy i kvůli váze balíku), ale Zásilkovně taky dávám přednost.
      Hlavně je fajn, že Zásilkovnu mohou i k odesílání používat běžní lidé, nejen firmy, jak tomu bylo dříve.

      Vymazat
  8. Já bych nad nimi tak úplně nelámala hůl, mají toho chudáci hodně. Mně poslali balíček od bráchy správným směrem. Jen mě trochu překvapilo, že na lístek ohledně zásilky mi zdejší listonoš/ka napsal/a, ať si to vyzvednu v lékárně/drogerii naproti pošty. Taky chtěli při výdeji, ať předložím průkazku se jménem a adresou. Ještěže jsem si schovala dávno prošlej řidičák. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak ta hra "najdi si zásilku" už dorazila i za moře, pozoruji :-)

      Jj, mi je jasné, že toho májí moc - ale logicky, při této situaci by vedení nemělo avizovat snižování stavů, ale zaměstnance spíš poptávat...

      Vymazat
    2. On to brácha poslal doporučeně, tak to asi nemohli jen tak vrznout do schránky u domu. Zřejmě přišli, když zrovna nikdo nebyl doma. Jinak alternativní služby nám klidně nechají zásilku před vchodem, ani nezazvoní.

      Vymazat
    3. Tak to jo, to bylo nakonec fajn řešení, že Tě nehonili na poštu. Ono je to fakt vše i o lidech.

      Vymazat
  9. Zajímalo by mne, jestli by balík do roku dostal i básník Petr Bezruč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-) To je vyloženě diskriminace.

      Jinak před časem jsem na něco podobného natrefila ve Všechnopárty, nejsem si jistá, možná to byl Jiří Vejdělek - vykládal, jak dělal listonoše a měl Balík Do ruky doručit invalidovi.

      Vymazat
  10. S těmi kalendáříčky v tom pošta není sama. Jsem měkká povaha a když si jdu vyzvednout něco do své oblíbené a nejbližší zásilkovny, obvykle odcházím těžší o několik kotoučů do flexy.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rowdy, tak to úplně chápu, já tak chodím do Zásilkovny v galanterce a občas přihodím špulku nití apod. :-)
      Ale to je v pořádku, to jsou přímo obchody.
      Jen mi připadá nesmyslné nutit k podomnímu prodeji pošťáky a tlačit je do prodejních limitů u voněk do auta. I když, snad jim aspoň toto letos ubylo...

      Vymazat
  11. U nás máme asi mimořádně zdatné doručovatelky a nebo jsem jenom měla štěstí, ale vše objednané přišlo a na to kolik toho mají, tak ve velmi slušném čase. Přiznám se, že jsem ty ženské až obdivovala, jenom k nám chodily posledních čtrnáct dnů obden, moje byly jenom tři zásilky zbytek dcer. A když jsem zapomněla mobil doma a nepřečetla si, že mi budou doručovat rozměrný balík extra ve dvě odpoledne . jinak u nás bývají kolem poledne - tak mě šikovný doručovatel našel až ve skleníku, to jsem se teda hodně omlouvala a styděla. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bev, obecně s běžnou poštou taky problém nemíváme, ale ty balíky letos fakt vychytané nejsou - zvlášť, když si člověk schválně připlatí za ten Do ruky, aby se návalu na poště vyhnul a oni jich převážnou většinu doručit ani nezkusí - to mě fakt štve.

      Jinak klobouk dolů, u vás to očividně funguje :-)

      Vymazat
  12. Já četla (a bohužel už nedohledám) o předvánoční specialitě - "vyzvedni si balík u odesilatele", nejrychlejší a zaručené :DD

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Quanti, tak to mě dost rozesmálo, to fakt nemá chybu. :-D

      Vymazat
    2. :-D Kdyby nebyl zákaz cestování, tak možná nejrychlejší a zaručené ano. Jen by se ten kočičí kalendář a čtyři masky domácí výroby trochu prodražily. ;-)

      Vymazat
  13. Já se musím zastat. Dostali jsme hodně balíků a kromě jednoho všechny dostali. U toho prvního pošta nenašla zvonek, tak troubila, ale neslyšeli jsme jí. Pak to šlo bez problémů, až se na poštu vrhl koronavir, tak doručovali jiné doručovatelky a u těch jsem dávali pozor a troubení už slyšeli. I když mě vždy pobavilo, že mi přišla sms, že budou doručovat balík až večer nebo druhý den po doručení balíku :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jste letos patřili k té protekční části obyvatel :-)
      U nás ze čtyř balíků do ruky u tří ani pokus o doručení a u toho čtvrtého nejdřív jen oznámení o doručení a následně dodání až tři dny po určeném datu (ale toto beru jako úspěch). Takže celkové skóre 3:1

      Vymazat
  14. Ako tak čítam, tak ČP je na tom podobne ako SP. U nás sa rozhodli nič nedoročuvať počas už neviem ktorého zákazu vychádzania/lockdownu/vlny korny XY. A tak sme sa všetci zišli v kilometrových radoch pred tou jedinou pobočkou pošty v 20tisícovom mestečku, kde bývam.
    Na šťastie, mám susedku - doručovateľku, takže tá mi donesie aj to, čo by ozaj nemusela <3. Ale inak s ČP mám jednu neblahú skúsenosť ešte z minulosti. Poslala som kamarátke zásielku, u nás to šlo ako list, na hranici sa to prehodilo na balík, to je klasika. Akurát od vtedy o zásielke žiadna správa. Adresátka sa 3x bola opýtať na svojej pobočke, či tam balíček náhodou nie je, až mne po XY dňoch prišla správa, že zásielka sa mi z dôvodu nevyzdvihnutia vracia späť. Tak som volala do Prahy, cez 10 čísiel, aby som sa dozvedela, že už sa nedá zvrátiť proces vrátenia, že sa zásielka proste vráti naspäť mne. Podľa histórie, nikdy nebola nikde uložená a ani oznámená adresátovi. Proste je tam vstup do ČR a následne o 20 dní vrátenie zásielky do SR. Aj som to reklamovala, ale bezúspešne. Vraj nemám nárok na vrátenie poštovného, lebo zásielka bola prepravená.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikky, no, tak s tou "přepravenou" zásilkou, to je fakt síla a člověk pročti tomu kolosu fakt nic nezmůže. Psala jsem to v komentářích u Psice, já mám jednu dobírku pro změnu zaplacenou dvakrát...

      Tak ta logika promořování ve frontách na poště je u vás vypracovaná k dokonalosti, očividně... Tohle mi fakt připadá postavené na hlavu. Ještě, že máš tak fajn sousedku.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.