pondělí 10. dubna 2023

V hlavě doktorský zmatek

 + přání na den matek

šuplík 2012/2013

-----

Pobýváme na ozdravném pobytu ve Zlatých horách, sedím na lavičce před hlavní budovou a jakýsi prcek, okolo divoce projíždějící na pidikole, se pokusí přejet svého tatínka. Ten tak tak uskočí do přilehlého záhonu se slovy: „Jsi normální? Málem jsi mě přejel.“ Místo omluvy se dočká briskní odpovědi: „A ty si noumáuní? Takle mi lézt do cesty?"
Pak vidím vzájemnou bouračku dalších dvou malých cyklistů a pomyslím si, kdo to asi odskáče jako další.
Netřeba v této otázce tápat dlouho, syn, coby tehdejší třeťák, další den spadne z kola tak neodfláknutě, že je nutno vypravit se do Jeseníků na šití.

Službu má poměrně sympatický lékař, který s vyděšeným Tomem během přípravy nenásilně konverzuje a na jeho zvídavý dotaz: „Co je to přesně chirurg?“ briskně odpoví. „To je mistr nože.“
„Aha, takže patolog,“ odtuší dítě, které s babičkou rádo sleduje detektivky.

Abych situaci odlehčila, podotknu, že kolega z práce si prý některé rány šije sám. Příjemný lékař podotkne, že to taky párkrát zkusil, načež aktuálně sešívaný, čili podle výrazu polomrtvý, potomek výrazně ožije a vypálí dotaz: „Vy jste hrál v té reklamě?“




Lékař už jen odtuší, že tak daleko to ještě se sebe-záplatováním nedotáhl… a vůbec, celkově tak velké ambice nemá.


----

S postupem dalšího roku je zajímavé sledovat, jak se téměř přes noc z citlivého dítěte, před kterým se nesmělo nahlas říct slovo žaludek, játra či jiné vnitřnosti, aniž by hned kolabovalo, stává tvor nadšený pro operace, patologii nevyjímaje.
Prostě začíná zbožňovat medicínu obecně a na videích má již spoustu zákroků nakoukaných.

Takže i na cestu do školy vyráží vždy s pohotovostní lékárničkou plně vybavenou pro případ, že by někoho v MHD postihla akutní apendicitida a zhruba od páté třídy má vypracován podrobný grafový koláč, kterému odvětví lékařství by se jak moc chtěl věnovat. 
(Dle preciznosti procentního přiřazení grafu to zatím sice vypadá spíš na statistika, ale budiž).





Tato doktorská vášeň se potomka drží vskutku intenzivně a je znát i při psaní květnového přání, kdy do běžně omílaných veršovánek ve stylu 
„Vše nejlepší ke dni matek, na ten rodičovský svátek…“ se vkradou i verše osobněji pojaté:
… ať neskolí tě žádná nemoc (Že by praktický lékař?)
a vydržíš ještě pár Velikonoc, (Kolik? Ať je to víc než dvoje, prosím!)
dobře usínej v noci a zbav se svojí nespavosti. (Psychiatr, to je jasné.)
Měj hodně přátel a nezlom si obratel. (Hm, ortoped, to se taky hodí.)
Ať se ti ve všem daří a tvé plány nic nemaří. (Zlomené obratle zejména.)

Dílo je pak třeba podepsat, a co je podstatné, dodržovat tituly! (Ne nadarmo mu v daném období přistane ve škole přezdívka Mudrjudrpudr.)

Takže báseň není, jako v předchozích letech, věnována mamince nejmilovanější, ale je vytvořena pro Ing. Marcelu Nominka (co je stejně maminka)


A ta teď, i po mnoha letech, sleduje tu stálou rozpolcenost, aktuálně se projevující v přihláškách na vysoké školy.

Zvítězí medicína nebo věda?


Upřímně, mi to prostě nedá a pokaždé, když si vybavím onen, na pátou třídu poměrně precizně vypracovaný, graf, tak nemám pochyby, která cesta by byla šitá víc na míru.

Ale tohle už si, vážený pan Mudrjudrpudr, musí rozhodnout sám…

Já mu jen přeji, ať je ve své životní cestě spokojený! 

-----

Mimochodem, i jiné reklamy mohou být značně zavádějící. 

Ještě i po mnoha letech si celkem zřetelně vybavuji ty výčitky dětí, proč je, jako ty usměvavé maminky v reklamách, taky běžně nevítám Kinder čokoládou či něčím podobným... 

Ovšem některé ze spotů cílených na nejmladší jsou tak průhledné, že je prokoukne i dítě školkou povinné.


-----

Na závěr vkládám ještě odkaz na zajímavý rozhovor, ve kterém se v podstatě potvrzuje, že onen výše zmíněný patolog mistrem nože vskutku být může. Nebo aspoň jeho asistenti, neb právě v patologii je přesnost a jemnost řezů nebývale důležitá:


A mimo jiné se zde člověk dozví, že nejen děti, ale třeba i patologové jsou také ohledně dodávek čokolády a bonboniér nejvíce, byť nezaslouženě, diskriminováni.


38 komentářů:

  1. Saský scramaseax ze středověké Anglie byl zároveň viditelným důkazem, že jeho nositel je svobodný muž.
    Sháním laser nůž, abych se dokázal odříznout od reklam.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Od reklam je nejlépe se odseknout pořádnou sekyrkou. :-)

      Vymazat
  2. Medicína a věda se nemusí vylučovat! Bývalý spolužák z gymplu je MUDr. a je na pozici, která zahrnuje i výzkum. Je to teda v Německu (zcela upřímně nevím, jestli je něco takového i u nás), ale existuje to :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Koukám, že "ozdravný pobyt" = riziko života.
    Při slovním spojení mistr nože mě jako první napadne řezník.
    Graf je krásný, ale docela by mě zajímalo, jak tvůj syn došel na ta procenta zájmu o ten který obor lékařské vědy.
    Verše ke Dni matek jsou taky bomba! :-D
    No, snad si tedy vybere dobře a bude se mu na životní cestě dařit. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mne napadl nejen řezník, ale i cirkusový vrhač nožů.

      Vymazat
    2. Oby, tak to sedlo - rizikový ozdravný pobyt :-)
      Graf - před chvíli jsem jej Tomovi ukázala a upřímně se tomu s tím odstupem času zasmál :-)
      Taky doufám a můžu fakt jen držet palce.

      Vymazat
    3. Řezník, cirkusový vrhač nožů... Hm, a já jsem od prvního komentáře asi nějak zaseknutá u těch sekyrek, k cirkusovému vrhání přidávám i toto. :-)

      Vymazat
  4. Tomu rikam povolani od slovesa povolat!:) Krasny a drzim vsechny palce, at se dostane na tu vysnenou.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Díky :-) Většinu má díky tomu mnohaletému zaujetí pro věc naštěstí bez stresu přijímaček, ale správně si z těch možností nakonec vybrat - to je teď ta otázka...

      Vymazat
  5. Nechci být pesimista, ale vybavuje se mi výrok rozhlasového občana Hlustvisiháka: "Náš kluk furt chtěl bejt fanfán tulipán, až se z něj stal zahradník.". :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A mohl tak pěstovat i černé tulipány... :-)

      Ve výsledku - klidně i zahradník, když ho to bude bavit a bude spokojený...

      Vymazat
    2. Zahradník používá roubovací nůž...

      Vymazat
    3. Těch mistrů nože by se ve výsledku našlo docela dost :-)

      Vymazat
  6. Vidím, že na grafu mají nejvíc procent obory, zabývající se smysly - ORL a oční. To je pro opravdové mistry mikronožů, fyzických i laserových, žádná řezničina.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Rowdy, tuším, že právě tomuto rozložení se nyní docela upřímně zasmál. On by raději tu "řezničinu", jak to tak poslouchám :-)

      Vymazat
  7. To je úžasně, že syn tak racionálně ke své budoucnosti přistupuje. Přeji, ať se dobře rozhodne a přijímačky na VŠ dopadnou úspěšně. Jak píše Marie Veronika, medicína s vědou se dá spojit, v nemocnicích často vidíme lékaře s mnoha tituly, protože vedle praxe také působí jako pedagogové a vědci na lékařských fakultách. Z tohoto pohledu by možná bylo vhodnější "začít" medicínou, k níž se pak věda přidá. Ale je to jen můj laický názor.
    Já jsem se v dětském věku hrozně bál otázek učitelek: "Čím chceš být," protože jsem neměl nejmenší představu.

    Velmi zajímavý je rozhovorem s patologem prof. Zámečníkem, dosud jsem si také myslel jen to, že patolog pitvá a nic víc.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miloši, tak nyní taky právě vede varianta začít medicínou a pak případně přejít do té vědy. Ale ono se to zatím stále dost střídá :-)
      On syn když se do něčeho kousne, tak jde do toho docela do hloubky - takže si hodně zjišťuje i jak je to po dokončení studií, a z toho právě není moc nadšený. Na mladé mediky se toho docela nakládá hodně, ne vždy jsou krytí zkušenějšími kolegy a jsou dost přetěžování i ohledně nočních a přesčasů. To se mu úplně nezdá a chápu to.
      Podobnou cestou už vyeliminoval třeba farmacii - zde je dost velké riziko, že po náročném studiu skončí člověk jako prodavač v nějakém lékárenském řetězci...

      V dětském věku mi ta otázka přišla docela v pohodě, tuším nejdřív tam byla v pořadí nějaká princezna :-)

      Ty rozhovory tam bývají občas dobré. Tento mě taky dost zaujal, vlastně jsem na něj natrefila náhodou právě při psaní článku. Možná zaúřadovala AI :-)

      Vymazat
    2. Čerství absolventi to mají opravdu těžké, znám to i od kolegy, kde manželka i syn a jeho manželka jsou lékaři, a to nejen s nadměrným zatížením, ale i problémem získat místo, zmíněný syn delší pracoval v Třebíči či Jihlavě (to už si nepamatuji přesně), než se mu podařilo najít místo v jedné nemocnici v Brně, kde je současně zapojen do vědecké činnosti.

      Vymazat
    3. No, asi nejen tou nemožností z počátku sehnat místo, ale i relativně velká zodpovědnost hned v tom začátku. Jak je tady tato oblast studia náročná, tak ještě dost let po škole ten oddech není (nutnost atestace) - řekla bych, že tohle je asi nejvíc běh na dlouhou trať.
      Ale i ta věda není z počátku ideální, tam má syn taky obavy z toho, že prvních x-let může být něco jako "rutinní laborant".
      Tohle rozhodování teď vážně není úplně lehké, je to dost zásadní krok. Osobně to taky vidím nejdřív zkusit tu medicínu a pokud si to nesedne, tak přejít na tu biolu (spíš, aby nelitoval, že to nezkusil, mi ta biologie k němu prostě sedí líp). A jsem vážně zvědavá, jak to ve výsledku dopadne :-)

      Vymazat
    4. Biologie má teď dost blízko i k technickým aplikacím, např. bioinženýrství, řada vzorů chování různých živočichů, např. mravenec (ant), světluška (firefly), hejna ryb, včel apod. (particle swarm), kukačka (cuckoo), bizon (bison), velryba (whale), ... se využívá v strategiích k hledání aproximace optima složitých problémů, kde se nedá najít přesné optimální řešení v "rozumném" čase.

      Vymazat
    5. A další příkladem je bioinformatika, kde se pracuje s DNA.

      Vymazat
    6. Miloši, to jsem vůbec netušila, ale zní to velice zajímavě - ty strategie dle chování živočichů.
      Teď mi to vyloženě vybavilo i scénu z filmu Čistá duše, kde onen matematik J. Nash zkoumal vzorce vran nebo tak nějak.

      Celkově mi to hledání vzorců v přírodě připadá dost zajímavé - když jsem dětem kupovala různé naučné knížky, zaujala mě třeba Fibonacciho posloupnost ve vztahu k okvětním lístkům nebo zlatý řez a šnečí ulity...
      Musím říct, že dnes je neskutečné množství informací i relativně poutavě zpracovaných - úplně mě mrzelo, že nám dříve výuku neuměli takto zpestřit.

      Vymazat
  8. Mého letos maturujícího gymnazistu jsem se nažila nenápadně pošťouchnout, jestli by taky nechtěl být Mudr, takový doktor v rodině, to se hodí, že jo. Utřela jsem nudli, medicína je prý pro sebevrahy a že ani omylem :D.

    Matýsek si kdysi rozsekl vzadu hlavu a na chirurgii mu do toho nastřelili sponky po té, kdy se ptal doktora, co mu bude dělat, on mu odpověděl, že nic a ať s hezky lehne a nebojí se, že to nebude bolet. Matěj mu pak vynadal, že to teda bolelo, do příští návštěvy se ale klidnil, doktorovi jen suše řekl, že lhal a pak ho poprosil, ať mu ukáže, co za zbraň na něj použil a jak to funguje :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, to je fakt. Hodně náročné studium, velice náročný start a pak i další práce dost zodpovědná. Mi osobně by se k synovi taky víc líbila ta biologie, tak jsem vážně zvědavá, jak to dopadne.

      Vidím, že ti naši kluci jsou takoví zdravě zvídaví :-)
      Je fakt, že se mi při psaní článku vybavilo, jak byl onen doktor na pohotovosti úžasný sympaťák - i právě v tom přístupu k Tomovi. Mluvil s ním tehdy jako s dospělákem (v rámci možností) a fakt to dost sedlo. Ještě zpětně se mi vybavuje, jak dobrý pocit jsem z toho měla.

      Vymazat
    2. Taky jsme narazili na sympaťáka, tenkrát jsem byla vystresovaná jak malý ratlík při ohňostroji, jak se Matýskovi z hlavy řinula krev. Pan doktor mě dokázal hodit do klidu jako lusknutím prstů tím, jak skvěle se k synkovi choval. Úplně to ze mě spadlo :).

      Vymazat
    3. Přesně. I když se nejednalo o poranění hlavy, taky jsem byla vyvředěná a ten jeho přístup mi přišel opravdu výborný. Ne každý to má v sobě, měli jsme obě štěstí :-)
      A co syn? Kam se po maturitě chystá? (není-li to tajemství)

      Jinak ten antispam tě poslední dobou zas požírá docela solidně...

      Vymazat
    4. Přijali ho na informační technologie, odmala jde tímto směrem, tak už jsme to oslavili, jen tedy musí udělat tu maturitu :D.

      Ani mi o spamu nemluv, málem jsem se teď u Tlustjocha vztekla, minimálně šestkrát komentováno a jsem ve spamu, a to nejen u něj. Nebaví mě pořád na to upozorňovat a mám sto chutí kvůli tomu seknout s blogem.

      Vymazat
    5. Tak to bude mít taky fajn. Mému synovi bohužel informatiku dost znechutila jeho učitelka... Ale osobně mi toto taky připadá dost zajímavé.

      Né, kvůli antispamu určitě s blogem nesekej! To by byla opravdu škoda.
      I když věřím, že tě to štve, občas to vypadá, že si na tebe ten antispam vyloženě zasedl. Ale on se časem zas přesune dál a začne "laškovat" s někým jiným :-)

      Vymazat
  9. Jeden synovec právě šrotí anatomii, protože je v prváku na medicíně .-). Tak ať všechno dobře dopadne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, pamatuji si, jak jsi to zmiňoval a zrovna jsem si říkala, jestli nemáš nějaké aktuální informace ohledně těch prvních dojmů :-)

      Vymazat
  10. Fredy Kruger

    ,,Lžilékař" ( MUDr ?? ) Jebb Podebranyi,
    prý obětí svého jest povolání !
    ( prý odborník na sex a stolici )
    On prudí chodce v ulicích,
    i když se cítějí úplně zdraví !!

    ....vždy někoho vyhlídne, tak k němu praví :
    " Ukažte ! obnažte zadnici ,
    ať dobře vidím úd visící !
    .... Poslyšte ! ... nemáte příjici ?"

    .... či někoho vybere, hned po něm skočí,
    chtíce mu udělat rozbory moči !

    Ještě, že kolem šli tři strážníci !
    muž zatčen byl, dovlečen na strážnici !
    Komisař huláká : "Čeká vás katr ,
    Vy nejste lékař, - ni zdravotní bratr !
    .... jež kvůli vypití nočníku,
    vyhozen již v druhém ročníku !"

    .... tak idiot, chtíc hrabat se do ,,oudů"
    následně skončil až u soudu !!!

    OdpovědětVymazat
  11. Na první dobrou mě upoutal "sodní lékař", asi odborník na využití jedlé sody v lékařství :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak inovace musí být i v medicíně, tam vidím ten vědecký zápal :-)

      Sodní lékař by se také mohl zabývat nadbytkem či nedostatkem sodíku v těle, vlivem popíjení sodovky na různé civilizační nemoci apod. :-)

      Vymazat
  12. Ja začnem dnes od konca - ďakujem za odkaz na krásny rozhovor :-)
    Synček je úžasný <3 a držím mu päste, nech sa rozhodne akokoľvek, dôležité je vraj aj tak na tej VŠ vôbec vydržať, aby potom mal ten človek tie písmenká pred menom a neskôr aj za.
    Veršík ku Dňu matiek je dokonalý. Milujem takéto osobné venovania. S Ex sme si na tom neskutočne fičali, vyšli z toho krásne básne.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, Nikky, taková ta osobněji pojatá přáníčka jsou super. Mám i pár skvostů od dcery, to jsou hotové (mé osobní) poklady :-)

      Děkuji, sama jsem zvědavá, jak s tím bude bojovat... Hlavně si přeji, ať je pak spokojený a jeho životní cesta ho baví.

      Občas se na tom YT trochu zaseknu, jsou tam některé rozhovory moc zajímavé.


      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.