čtvrtek 9. února 2023

O kládě, zato bez pointy

aneb 
Mraveneček v lese, těžkou kládu nese...

 

 

Na úvod drobná odbočka: 

Jako hračku k zabavení morčecích mimin jsem koupila prolézací kládu pro křečky a naplnila ji senem. Takže obrázek morčete s podobnou kládou v kleci mě na netu zaujal. Co zaujal, přímo upoutal. Na pár dní jsem se stala fanynkou sledující osud klády, kterou neúnavně přemísťoval morčecí kluk Mates. Bude kláda mezi pelíšky? Bude v tom růžovém či zeleném? Nebo úplně mimo pelíškový resort? Či dokonce esteticky vycentrována uprostřed klece

 

----- 


Týdenní tábor pro odrostlejší ratolesti. Týdenní úleva. Místo dvou osob mám pocit, že byt opustila tak skupinka šesti. Najednou téměř není nutno smýkat jednu tašku s jídlem za druhou, pračka si může dát po čase šlofíka a já taky. Netřeba se starat a na chvíli ani komunikovat. Dcera je totiž po mě, takže běžně mele neustále pantem. I z občasných dřívějších táborů jsem občas byla ukována k mobilu na předlouhé povídání si. Tentokrát nic. Druhý den pošlu nenápadnou sms: „Vše v pořádku?“ Strohá odpověďJj“ je ta nej, co můžu dostat. Je tam tak dobře, že není čas na vykecávání se s matkou… Jsem ráda a zvědavě se těším, jak mi po návratu vše poví.

 

„Ahoj Luci, jak bylo?“, nadšeně vítám dítko po příjezdu domů. „Ahoj mami, já jsem se neopila“, dozvím se pouze lakonickou odpověď, než potomek odejde dospat probdělé noci. Tak to zkusím u toho druhého: „Ahoj Tomi, jak jste se tam měli?“. No, já tam měl hlad a Lucka děsně chlastala.“ dozvím se druhou celkem strohou informaci.  

Že jsem se vůbec ptala...


Po prospaném odpoledni se od mladší ratolesti konečně dovídám zážitky z tábora: „Blablabla borovička, blablabla gin s tonikem, blablabla v noci jsme chodili plavat, blablabla něco, co chutnalo jako betadina. … Eee? Ty víš, jak chutná betadina?“ Jo, ostatní se mě na to ptali taky, podle vůně. Blablabla vodka… A měli jsme tam kládu.“ 

„Cože jste tam měli?“, zeptám se nedůvěřivě, neb jsem se asi přeslechla… 

„No, kládu přece.“, podotkne suše. 

Zpozorním. Kládu? Mozek mi začíná šrotovat. Při zběžném prolítnutí seznamu vyslechnutých prožitků mě okamžitě napadá jediná možnost – to musela být nějaká zákeřná droga! Zálesácký mix trávy, sušených mravenců a tlejícího jehličí? Či snad v lepším případě se jedná o název pro ďábelský koktejl borovičky, zelené, ginu a odvaru z pupenů jehličnanů? 

„Jak kládu?“  

„No prostě kládu. Vážila asi 40 kilo. My jsme ji přemisťovali, to bylo super. Kluci ji měli i na pokoji…“  

 

Aha.  

Tak tohle bych fakt nevymyslela… 

 

Letošní rok budiž rokem Klády!   

Alespoň pro mravence, morčata a hlavně taky – puberťáky



zdroj obrázku: http://alougo.com/pohadky



-----


Mimochodem, všimli jste si, že mravenci to v literatuře nemají vůbec lehké?

Zatímco Ondřej Sekora nutil chudáka mravence provozovat práce všeho druhu a Josef Kožíšek jej nechal rovnou i polámat, tak Karel Plíhal ho dorazil ještě o kousek víc:


"Nesl malý mraveneček lesem kousek dřívka,

nedbal na svou čerstvou kýlu, vyhřezla mu střívka."


A nebožák přepracovaný to od něj ošklivě schytal nejen v říkance, ale i v písničce:





Śuplík 7/2021, čili rozepsáno v roce Brambory, dokončeno v rámci "komentářové řetězovky" od Psice



-----


Pozn.: Na následujícím táboře se přenášely kameny. Co bude k přesouvání využito příště?

Sama jsem zvědavá :-)



18 komentářů:

  1. Zobrazuje se mi část slov podtržena červenou vlnovkou? Vidíte to i vy? Nedaří se mi to odstranit.
    Pokud to je vidět i na jiných počítačích, přivítám radu, jak s tím pryč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Zobrazuje a místo videa je smutný smajlík v šedém okně. Asi tam máš někde zapnuté automatické opravy, protože mě to podtrhává i teď v komentáři, když někde vynechám diakritiku. Tábory - no pěkný! Koukám, že je s postupujícím věkem teprve nač se těšit. To teda zlatý jedny tepláky na týden:)

      Vymazat
    2. No, tak video vidím normálně, to nevím, co s tím.

      Automatické opravy, jj, ale netuším, co s tím - dělá to u té původní části textu. Zkusila jsem u každé vlnky zakliknout "přidat do slovníku" - a žádná změna...
      No, kouknu na to zítra po restartu počítače a uvidím...


      Jj, tábory, nechtěla jsem Tě původně u toho táborového příspěvku lekat - ale zas je dobré vědět, co přijde a pěkně si ty týdenní tepláky ještě užít :-)

      Vymazat
  2. Vida, zvire je hrave jako clovek..nebo clovek jako zvire?

    OdpovědětVymazat
  3. :-) Čekala jsem oblíbenou školní říkanku "Mraveneček v lese"
    2. třída - "Mraveneček v lese... paní učitelko, mně se chce čůrat!"
    4. třída - "Mraveneček v lese, těžkou kladu nese, pomozte mu kamarádi, on ji neunese!"
    6. třída - "Mraveneček v lese, flašku piva nese, pomozte mu kamarádi, on ji neunese!"
    8. třída - "Mraveneček v lese, flašku piva nese, pomozte mu kamarádi, on ji nevypije!"

    Video se mi zobrazuje normálně. Používám prohlížeč chrome. Ty vlnovky tak moc nevadí. Nevím, jak je dát pryč.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Gympl:
      Mraveneček v lese, mravenčici nese, nešmírujte kamarádi, on to špatně snese

      Vymazat
    2. Tak musím říct, že ani jednu verzi jsem neznala :-)

      Jj, na ty vlnovky asi kašlu, zkusím to nějak pohlídat u těch dalších příspěvků, nenapadlo mě, že se to zobrazí i po vydání (doposud to teda nedělalo).

      Vymazat
  4. Kláda má i další významy, Wikislovník praví:
    1) hrubě opracovaný kmen stromu
    2) jednoduchý středověký mučicí nástroj, umožňující uvěznění osoby na veřejném prostranství
    3) (v obecném jazyce, vulgárně) penis

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nebudu zapírat, ad bod 3 - vzhledem ke smíšenému množství starších náctiletých a přítomnosti pár kapek alkoholu se mi po tom dodatku o kládě 40 kilové (ad bod 1) celkem dost ulevilo :-)

      Vymazat
  5. Dostala jsi podstatnou informaci v kondenzované podobě :).

    Klády mně připomněly jeden příběh, kdy občané Kocourkova káceli stromy a klády pak vyčerpávajícím způsobem snášeli z/s kopce dolů, poslední jim však vyklouzla a skutálela se sama. Když viděli tu úsporu námahy, všechny vytáhli nahoru a tam je "vypustili" a byli náramně spokojení.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miloši, tak Kocourkov, to bylo bezva čtení, díky za připomenutí :-)
      I když v životě se tam taky bohužel člověk občas ocitne a to jen žasne...

      Informace - no, hlavně byla vážně překvapivá. :-) Čekala jsem kdoví co, ale tohle fakt ne :-)

      Vymazat
  6. Ja myslím, že to máš super, že sa Ti detičky zverujú, to je cieľ mojej výchovy, aby bola medzi nami dôvera, takže klobúk dole <3
    Tak prajem úspešný rok klady :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikky, jj, celkem máme dobrý vztah založený na důvěře, jsem za to vážně ráda.

      Díky, rok klády už zdárně uplynul, loni byl rok kamení - a letos fakt netuším, co přijde... :-)

      Vymazat
  7. Kdyby mi dítě řeklo, že tam měli kládu, tak si maximálně představím, jak se tam ta chuděrka třese zimou :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, tak v tomto slovním spojení to vůbec neznám. Já se v první moment lekla, jestli to není něco spíš jako "brko" apod. Celkem se mi ulevilo :-) I když pořád nechápu, jak na to přišli a vy výsledku jsem se u toho vyprávění dost nasmála :-)

      Vymazat
  8. Není kláda jako kláda :-)))

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.