neděle 14. května 2023

Rýmovačky bez vytáčky

Plus epigram a jedna poměrně zbytečná kontroverze...


Mým prvním samostatně čteným časopisem bylo Sluníčko. V něm jsem natrefila na skvělou básničku, která mě pobavila natolik, že mi více než čtyři desetiletí zůstala v hlavě.

Napsal ji Jiří Žáček. Nevím už, jak se přesně jmenovala, ani se mi ji nepovedlo dodatečně (na rozdíl od té Plíhalovy) dohledat, takže ji zde poznačím tak, jak si ji vybavuji:


Kdyby bylo prase útlé v pase,
kdyby ho tak bylo míň než čtvrt.
Nebylo by to už prase,
ale chrt.


---

Dalším dílem, které se mi pro svůj vtip i myšlenku takto nesmazatelně vrylo do paměti, byl v čítance uvedený epigram K. H. Borovského:


 Verba docent, exempla trahunt * 

„Co sám nerad, nečiň jinému!“
žáku pravil kantor kdesi,
třepaje ho za pačesy.

 *  Slova učí, příklady táhnou.  

Odkaz na další epigramy K. H. B.


---

A že je dnes Den matek, vložím ještě jednu Žáčkovu báseň, kolem které se, pro mě zcela nepochopitelně, strhla velká bouře cupující ji na kousky. 


Maminka

K čemu jsou holky na světě?
Aby z nich byly maminky,
aby se pěkně usmály
na toho, kdo je malinký.
Aby nás měl kdo pohladit
a vyprávět nám pohádku.
Proto jsou tady maminky,
aby náš svět byl v pořádku


Před pár lety jsem nevěřícně zírala, co vše lze proti takovémuto milému textu, zachycujícímu něhu maminek, spískat.  

Veškeré to osočování se strhlo kvůli oné první větě. Kritika se snáší na to, že autor v textu vnucuje holkám mateřství. Hm, možná by zde stačilo vložit jen pár jiných úvodních slůvek, a třeba by si básničku nikdo do úst nebral. Např.: "V čem jsou holky nejlepší?" či "Co holky nejlíp dokážou?" (jj, plus nutná drobná úprava celé básně) I když. Možná by se pro změnu našel někdo, kdo by zas třeba tvrdil, že to diskriminuje kluky...  

Čím to? Je to otázka přecitlivělosti? Hyperkorektnosti? Nebo se dá takto na úkor známého autora dobře zviditelnit? Nějak mám poslední dobou z mnoha věcí dojem, že kdo chce psa bíti, hůl si vždy najde... 


Časová smyčka

Začíná opět doba,
kdy autoři svá slova
musí vážit.
Jinak je lidská zloba
bude smažit!

-----

Osobně mám verše Jiřího Žáčka moc ráda, baví mě. Krásně rytmicky odsýpají, rýmují se, jsou hravé a jako bonus na závěr obsahují i zajímavé myšlenky.  

Při promýšlení článku jsem nakoukla do Databáze knih a žasla, kolik děl zatím za svůj život vydal. Sto devadesát šest, mimochodem. Jeho básničky jsou zahrnuty i v čítankách a mě osobně rozhodně nepobuřuje žádná z těch, na které jsem natrefila. 
Naopak, těší mě, že pro žáčky píše právě tento Žáček.


Také jsem tam zabrousila na jeho citáty a některé si poznačím i zde:

„Rozum má své meze, ale omezenost je neomezená.“ 
„V dobách všeobecného blábolu cena mlčení nehorázně stoupá.“
„Z hlav se setnou ty, co přeční. Zato průměrní jsou věční.“

U toho posledního mě napadá další možné zakončení - "Za to průměrní jsou vděční."


Pro ty z vás, kteří máte Žáčkovu tvorbu také rádi, přikládám odkaz na autorovy stránky.
 

-----

PS: A jaké bylo mé úplně první setkání se světem časopisů? 
Coby předškolačka jsem s maminkou  ráda "četla" Mateřídoušku. 


Na závěr proto k dnešnímu svátku  přeji vše nejlepší
laskavým maminkám s něžnou náručí.

Zdroj obr.: Zahrada-centrum


27 komentářů:

  1. Taky mám tvorbu Jiřího Žáčka ráda. Dokonce se mi tu někde povaluje jedna z jeho knížek - Idioti mají přednost.

    Borovský byl taky borec, škoda že žil a tvořil v pro něho tak těžké době.

    Básnička Maminka je pěkná, ale přesně jak píšeš, teď je tak pošahaná doba a všude spousta zlosti, že se ani moc nedivím, že se při ní některým rádobyrovnoprávníkům otvírá kudla v kapse.

    Pěkný svátek i tobě. Dopřej si v rámci možností kousek relaxu. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oby, děkuji.

      Jo, Borovského epigramy se mi líbí. Neměl to opravdu lehké.

      Idioti mají přednost – tu neznám, tam musí být taky docela dobré kousky :). Mám od něj doma Rýmy pro kočku a plno dětských knížek.

      Vymazat
  2. Žáček je fakt dobrej. A taky duo Vodňanský -Skoumal.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tlusťjoch:
      Od V-S se mi nejvíc líbí:
      Dvě želízka v ohni jdi a jedno šlohni
      A od Vodňanského:
      Posílám ti oka. Oka svého soka. Ne že bych se vychloubal. Prostě jsem je vydloubal.

      Vymazat
    2. Ano, ti jsou taky dobří – jejich Když jde malý bobr spát je další moje vzpomínková srdcovka.

      ---

      Tak šlohnuté želízko i oka soka nemají chybu! :-)

      Vymazat
  3. Prase je super, to jsem neznala. Maminku ano, mame ji v knizce spolu s ilustracemi Gabriela Filcika, coz je pro me taky takova vzpominkova kotva na detstvi. Kdyby to bylo o tatincich, asi by se nikdo nevztekal, ze z kluku prece mohou byt piloti, inzenyri a politici a nerostou jen pro "podradnou" rodicovskou roli. Materidouska - jo! Potom jsme ji odebirali ve skole a ja si vzdycky vonela k tem strankam nasaklym tiskarskou barvou:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ilustrace Gabriela Filcíka mám od dob dětství taky ráda. Bavily mě ty detailové drobnůstky a barevnost.

      Ano, to máš pravdu, že v tom případě by ta hysterie nejspíš tak nenastala, což je fakt zvláštní.

      Já mám Mateřídoušku spojenou víc se školkou, se školou pak to Sluníčko, později Ohníček (borec Barbánek).
      To mi teď ještě vybavilo – vycházela tam na pokračování Alenka z planety Země od Kira Bulyčova s bezva ilustracemi Jaroslava Maláka – ty jeho kresby mi taky přišly takové hravější.

      Vymazat
  4. Mi hlavně přijde, že ty lidi, co byli tak ve smrti z vykulení, co že si to ten Žáček dovolil napsat, přehlídli, že cílovkou je dítě časnýho školního věku, který ten svět má o poznání jednodušší.
    ...nehledě na to, že se v tý básničce k tématu nevyjadřuje s nějakym despektem...
    Mateřídouška a Ohníček, v těsnym závěsu Čtyřlístek...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Vnímám to podobně, děti taky podle mě potřebují jednoduché, staletími ověřené, vzorce a despekt k ženám z té básně rovněž necítím. Naopak, spíš velké uznání.

      Jj, Čtyřlístek – to byla pecka. Já zažila ještě Sedmičku pionýrů – a kupovala ji poctivě, neb na zadní či předposlední straně vycházela malinkatá fotka různých zahraničních zpěváků a text nějaké písničky – to se tehdy téměř nedalo jinde sehnat :-)

      Vymazat
  5. Jelikož jsem byla jednou z těch, které ta maminkovská básnička nadzdvihla ze židle, mám potřebu napsat proč. Konkrétně to bylo tak, že mi v zásadě nevadila, dokud jsem si nepřečetla její genderový protějšek (básničku Páni kluci). Do té doby jsem si říkala, že je to taková něžná básnička a konec konců jsme na tom světě, abychom se rozmnožili. Ale Páni kluci jsou o tom, že kluci jsou na světě od toho, aby dosahovali velkých věcí a "aby se svět točil vpřed". A ten nepoměr je něco, co jsem odmítla skousnout, protože to mi opravdu hodně zavání osvědčeným modelem "buď zticha a marš do kuchyně". Kromě toho jsem z první řady viděla, co se stane, když někoho přiměje mít děti jen společenský tlak. Výsledkem je naprostá katastrofa a hned několik úplně zbytečně zničených životů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Máš pravdu, tlačit někoho do něčeho tak zásadního, co je proti jeho přirozenosti či na to ještě nedozrál (myslím třeba i nucené obory studia, zátěžový sport apod.) může napáchat velké škody. (ať už společenským tlakem nebo působením rodiny)
      A docela i věřím, že někdy může být obtížné tomu tlaku odolat...

      -----

      ad básnička Maminka – nevím, jestli byla ta báseň Páni kluci v čítance hned vedle ní, nebo to někdo dodatečně dohledal. Osobně v tomto vidím dost velký rozdíl. Pokud by to bylo tak, že na jedné stránce jsou obě, tak to by se mi taky nezdálo šťastné, byť zase je fakt, že o obsahu čítanky daní autoři nerozhodují. Pokud to nebylo vydáno (myslím přímo autorem) hned vedle sebe, tak mi připadá zbytečné se kvůli tomu rozčilovat.
      Když si vezmu, že vydal 196 knih, kdyby v každé bylo průměrně 20 básní, tak pravděpodobnost, že se v těch necelých čtyřech tisících kouscích najdou nějaké, co se dají postavit proti sobě, je dost velká. Na mě osobně navíc ani jedna z nich nepůsobí, že by měla pocit „holky, marš k plotně“ vyvolávat.

      A ještě k té básni Maminka - ten případný problém evokuje ona první věta a mi se zdá, že je tam takto použita právě proto, aby pak mohly jednotlivé řádky začínat slůvkem „aby“.
      Při nakouknutí na jeho další básničky (v tom odkaze) mi připadá, že si občas rád takto se slůvky hraje. A mi osobně se to takto líbí. Vážně si myslím, že v tom mnozí lidé hledají něco, co vůbec nebyl záměr.
      Natrefila jsem i na přeformulovanou básničku, kde jsou zahrnutí už i tatínci – je docela pěkná, ale za mě už to pocitově není taková pecka. Ta původní báseň, z mého úhlu pohledu, roli maminek vystihuje jednoduše a moc pěkně.

      Vymazat
    2. Tu básničku Páni kluci jsem neznala, tak jsem si ji vyhledala a trošku mi tam skřípe jen úplně poslední řádek. Jinak téměř všechno pasuje na mého syna v dětských letech. Lvy a vorvaně sice nelovil, ale zato chytal hady a nosil je ve školním batohu domů. :-)

      Vymazat
    3. Oby, no tak to bys měla dostat medaili za statečnost :-) Br, představa, že mi dítě místo šneka či žáby přinese domů hada, je pro mě děsivá :-)

      Vymazat
  6. Nominku, básníka Žáčka mám ráda, jeho básničky mají vtip. A vůbec mě nepobuřuje první věta - krásná básnička a krásně se hodí ke dni matek.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Taky tam nic pobuřujícího nevidím. Když jsem nad tím chvíli dumala, jak by to třeba mohlo jít napsat jinak, nenapadlo mě nic tak pěkně jednoduchého, aby tam zůstala zachována ta hravost s počátečním „aby“, které tam zároveň vždy vede k tomu ocenění „maminkovství“. :-)

      Vymazat
  7. Také nechápu tu přepjatou snahu o korektnost v nejnemožnějších situacích. Dobře se k tomu hodí Žáčkův citát o "neomezené omezenosti".
    V dětském věku jsem také četl časopisy pro mládež a byly opravdu velmi zajímavé i poučné. Nevím, jestli i dnes se mládežnických časopisech píše o vesmíru a jsou tam dobrodružné příběhy na pokračování.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Miloši, ty jeho citáty mě taky mile překvapily. Bylo jich tam uvedeno několik stránek, většinu jsem neznala.

      No, mi připadá, že při troše „dobré vůle“ se dá něco ke kritice najít téměř na všem…

      ad časopisy – moc už je nesleduji, ale určitě bude výběr pestrý, techničtěji pojaté je ABC (to je taková stálice).

      Vymazat
  8. Myslím, že ty negativní reakce na "maminky" nejsou věcí přecitlivělosti, ale jakési vnitřní popudlivosti umocněné pocitem, že je třeba opatřit vše vyřčené pečetí vlastního názoru. Ale já si rád vyslechnu i podobný názor, abych si mohl lépe rozhodnout, s čím souzním a co považuji za hloupost :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, podívat se na věc z více úhlů pohledu a situaci dle toho vyhodnotit - to je podle mě dobrý přístup :-)

      Vymazat
  9. U básničky Maminka jsem taky nestačila zírat, co jsou schopní lidé vyplodit za nenávistné komentáře.
    Myslím, že jsem četla Sluníčko, Mateřídoušku a jako větší "Ábíčko", ale jen výjimečně, byli jsme chudí a rádi, že bylo alespoň na jídlo.

    Tak dodatečně všecičko nej, milá maminko! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-)

      Jj, taky nebylo na vyskakování - mi třeba i to ABC přišlo drahé. Nebo i ten Čtyřlístek. Většina časopisů byla dostupná okolo dvou korun, ale něco z toho stálo tuším sedm kaček.

      Vymazat
  10. Teda tiež mi nenapadlo, čo by sa na takej milej básničke mohlo niekomu nepáčiť, ale ako píšeš, kto chce psa biť, palicu si nájde.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Bohužel je to tak. A řekla bych, že toho bude spíš ještě i přibývat...

      Vymazat
  11. Jo jo, hned při čtení první věty té básne o maminkách jsem si vzpomněla, jakou bouři to spustilo. Na jednu stranu to chápu, ženám by stejně jako mužům nemělo být nic vnucováno, stereotypy jsou na hovno a měly by být odbourávané... na druhou stranu některé věci je potřeba vnímat v konextu doby, kdy vznikaly, an to většina lidí zapomíná. A pak to spěje k banování citlivých knížek v amerických školách.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Baryn, souhlasím, to vytrhování z kontextu doby mi osobně taky dost vadí, a mělo by se to rozhodně brát v potaz.
      Ale i přesto, při představě, že by byla ta básnička napsaná dnes, mi pořád připadá pěkná a výstižně opěvující to "maminkovství".
      Asi i proto, že čím jsem starší, tím víc mi připadají určité stereotypy správné, a spousta z nich by podle mě neměla být ani potlačována, natož odbourávána, nechce-li se lidstvo chystat vymřít :-)
      Nemyslím tím jedince do něčeho přirozeného nutit, ale to přirozené nezpochybňovat a nenapadat obecně.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.