neděle 7. května 2023

Wordle

Hádej slova


Na konzervování ovoce a zeleniny mě moc neužije, ale občas umím zavařovat sama sobě si.
Letos jsem si rozhodně zavařila s BlogoSvodem, neb nejen že zas nestíhám vlastní blog, natož ten nový, ale občas se na něm i dost začtu při procházení (znovu)objevených blogů a časový pres se pozvolna kumuluje.

Nedávno jsem po mnoha letech nakoukla k Looney a narazila u ní na nějaký seznam slov. Prý ze hry Hádej slova.
Hm, asi si zapisují nějakou deskovku, pomyslím si, ale ze zvědavosti kliknu i na odkaz. 
Aha, tak deskovka to nebude.
Ale hra jo. Tak tu zkusím.

A nejspíš i dál hrát musím, neb první mnou uhádnuté slovo je zároveň pro mě celkem charakteristické – ZRZKA.

Takže to beru jako výzvu a hru ukládám do oblíbených odkazů.


---

Nejdřív jsem si myslela, že se dá odehrát každý den jen to jedno slůvko, ale nějak jsem se proklikala k historii a během několika málo dní si zpětně střihla dvě desítky her dalších.

Některé výrazy jdou uhádnout lehce, některé mě docela potrápily. Částečně i proto, že jsem si, nevím proč, myslela, že se mohou hádat jen podstatná jména. Ovšem patří tam i slovesa, přídavná jména aj.

Ke každému dni jsou k nahlédnutí i statistiky, kolik lidí to zvládlo na první pokus, druhý, třetí…, či to nedali vůbec


Moc si nedovedu představit, že by to někdo střílel na první dobrou, přesto tam každý den je několik desítek takových zásahů. Osobně se mi to moc nezdá, musí to být už docela velká náhoda. 
Chvíli jsem si totéž myslela i o dvou pokusech, ale jedno slovo se mi povedlo dát taky napodruhé a poměrně rychle, takže toto asi možné je.



---

Původní hra Wordle vznikla v angličtině. Česká verze se jmenuje HádejSlova.cz a je těžší o některá písmena s diakritikou.


Oficiální návod:
Máte 6 pokusů na uhodnutí slova o délce 5 písmen. Po odeslání každého z 6 řádků se vám pomocí barviček naznačí jak daleko jste od uhodnutí správného slova. Hádá se jen 1 slovo denně. Slovo je vydáváno vždy v 18:00. 

Neuhádnutá písmenka se označí šedě, uhádnutá na špatné pozici oranžově a uhádnutá na správné pozici zeleně:



Pár dalších postřehů:
- pod tabulkou je zobrazena klávesnice s již barevně označenými písmeny, což docela pomáhá při tvorbě slov v dalších pokusech


- nejde zadat libovolnou změť písmen, slovo musí dávat smysl
- v české verzi se používá i diakritika (ale ne veškerá, chybí např. Ď, Ť, Ň a Ó)
- písmeno ch je bráno jako dva samostatné znaky, tj. C + H
- písmena se mohou opakovat
- slovo může být nejen podstatné jméno (v prvním pádu j. č.), sloveso (v infinitivu), přídavné jméno, ale dokonce i třeba obecně známé křestní jméno (nedávno mě toto hodně potrápilo, vycházelo to jasně, ale myslela jsem si, že tohle tam být nemůže)
- na internetu jde nalézt různé rady či taktiky. Např. se doporučuje na rozstřel dát slovo AUDIO či RÁDIO kvůli velkému počtu samohlásek. Mi se toto ovšem moc neosvědčilo, hůře se mi pak tvořila navazovací slova.
- někdy je dobré se při hádání v dalším pokusu oprostit od již uhádnutých písmen a rychleji tak najít či vyřadit písmena další.
- k dispozici jsou i nápovědy. Původně jsem si myslela, že na ně nakukovat nebudu, ale ve snaze neprohrát jsem ji už taky párkrát použila, a to na stránkách Expresinfo. Ovšem i při využití této nápovědy to může dát zabrat.


---

Celkově je tato hra zábavná a někdy ty mozkové závity docela i potrápí. Líbí se mi hledat tu logiku v možném uspořádání písmenek.
Vlastně mi to trochu připomíná hru Logik, která v dětství patřila mezi mé oblíbené.

Taky mě napadlo, že by se dalo z hádaných výrazů vymýšlet příběhy - občas slova při tom tipování neplánovaně docela navazují, jako např. HRŮZA-DRACI, nebo  PRÁVO-SEDĚT či TRASY-TEMPO... 
A co teprve pak tyto příběhy i zveršovat :-) 

No, za dlouhých zimních večerů se rozhodně nudit nebudu.


---

Co vy, milí čtenáři, kdo z vás tuto slovní hru zná a hraje? 

A kdo se do ní pustil po přečtení článku? :-)


24 komentářů:

  1. Viděla jsem, že tu hru hráli někteří lidé, které mám v kontaktech na FB. Ale sama jsem to nikdy nezkoušela. To už bych asi nestíhala vůbec nic. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jj, Oby, času je pořád nějak málo :-) Ono když se hraje to jedno slovo denně, tak to zas tolik času nezabere. Jen nesmí chtít člověk zpátky pokořit ten archív :-)

      Vymazat
    2. Tak jsem to prubla, když to tolik doporučuješ. Včera jsem jedno slovo uhádla a dnes jedno neuhádla. :-)

      Vymazat
    3. Oby, už mám v neuhodnutých taky zářez :-)

      Vymazat
    4. Nomi, tak to jsem lepší - už mám těch neuhodnutých 6! :-D

      Vymazat
    5. Ještě jsem chtěla připodotknout, neboť to v článku nevidím zmíněno, že když se ve slově vyskytují dvě stejná písmenka (obvykle hádající dvě stejná na první pokus nedává) a ono písmenko se v hádaném řádku ocitne na správném místě, zbarví se políčko v řádku zeleně, ale v klávesnici bude oranžové - to je nápověda, že ve slově se nachází ještě jeden takový prevít. Dost dlouho jsem to nevěděla, což mi trochu zhoršilo celkové skóre. :-)

      Vymazat
    6. Oby, to je super postřeh, toho jsem si zatím nevšimla. Večer to přidám do článku.

      Vymazat
  2. Logika jsem taky rád hrával. Ale v současné době se do podobných her nepouštím, protože chci nedostatkový čas věnovat jiným věcem :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Je to fakt, že čas letí jako splašený... :-) Já si u této hry ponechám to jedno slovo denně ke kafču, ale lákalo mě to trochu prozkoumat.

      Vymazat
  3. Ve škole jsem chodila na doučování z českého jazyka, za odměnu jsme pak skládali z jednoho slova další slova, kdo měl nejvíc, vyhrál. Bohužel jsem pořád vyhrávala a tak se mnou už nikdo nechtěl hrát :D.

    Hru jsem neznala a protože tyhle hrátky miluju, koukla jsem na ní a neuvěřitelnou náhodou zjistila, jak můžeš uhádnout slovo na první dobrou - hru jsem si vyhledala na mobilu přes Google a hrála, slovo jsem uhádla na pátý pokus. Hra mě zaujala a tak jsem si chtěla dát odkaz na hru do mobilu na plochu, ale to mi Google nedovolí a jde to jen přes Safari. Tak jsem si ji tam uložila, otevřela a hele, můžu hrát, protože přes Safari mě hra identifikovala jako nového hráče - takže jsem tam slovo, které už jsem přes Google uhádla na pátý pokus, vložila, a jak jinak, vyšlo to na první dobrou. Byla to náhoda, ale díky ní jsem přišla na to, že u téhle hry lidé mohou stoprocentně podvádět. Takže ji zase mažu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D

      Jo, já si právě myslím, že to na ten první nástřel jde buď takto nechtěně, nebo chtěně, takže těm statistikám tam taky pozornost nevěnuji. Jen mě to v počátku zaujalo - že to třeba někomu za to stojí, u toho tak fixlovat. Ale nenapadla mě ta varianta, že to jde i takto neplánovaně.
      Dala jsem si tu hru do oblíbených jen na jednom PC v jednom prohlížeči, ať je to bez toho zkreslení. Zatím mě to fakt baví, beru to jako takový trénink mozku. :-)

      Vymazat
  4. Ve škole jsem chodila na doučování z českého jazyka, za odměnu jsme pak skládali z jednoho slova další slova, kdo měl nejvíc, vyhrál. Bohužel jsem pořád vyhrávala a tak se mnou už nikdo nechtěl hrát :D.

    Hru jsem neznala a protože tyhle hrátky miluju, koukla jsem na ní a neuvěřitelnou náhodou zjistila, jak můžeš uhádnout slovo na první dobrou - hru jsem si vyhledala na mobilu přes Google a hrála, slovo jsem uhádla na pátý pokus. Hra mě zaujala a tak jsem si chtěla dát odkaz na hru do mobilu na plochu, ale to mi Google nedovolí a jde to jen přes Safari. Tak jsem si ji tam uložila, otevřela a hele, můžu hrát, protože přes Safari mě hra identifikovala jako nového hráče - takže jsem tam slovo, které už jsem přes Google uhádla na pátý pokus, vložila, a jak jinak, vyšlo to na první dobrou. Byla to náhoda, ale díky ní jsem přišla na to, že u téhle hry lidé mohou stoprocentně podvádět. Takže ji zase mažu.

    OdpovědětVymazat
  5. Jo, presne, logik! My ho dodneska parime na navsteve u brnenske babicky:) Jinak ja uz jsem si vsechny hry v ramci omezeni prokrastinace zakazala:) s vyjimkou "hrani" Duolinga, tam to prece jen omlouva aspon ten vzdelavaci podtext.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Duolingo jsem několikrát začínala, ale nějak mě to vždy přestalo po pár lekcích bavit, takže klobouk dolů každému, kdo to vydrží :-) (I když asi to bylo tím, že se mi tam nechtělo přihlašovat, měla jsem vždy jen tu testovací část).

      Jsem nedávno při velkém úklidu tu hru Logik někde schovala (potomky nebavila) a teď ji nemůžu najít. Doufám, že jsem jej nedala pryč úplně, občas mě popadne období čistek. Teď bych si jej neskutečně ráda zahrála.

      Vymazat
  6. Já mám moc ráda Scrabble, byť jsme si tedy doma trochu upravili pravidla, aby se to dalo hrát zábavně i v češtině, která oproti anglickému originálu výrazně trpí na písmenka s diakritikou. Ráda slyším, že tady to chronicky prokleté dlouhé ó vyřadili rovnou :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Scrabble je moje nejoblíbenější hra :-)
      Jj, taky jsme měli pár upravených pravidel - např. povolené rozkazy, ať se ta ď, ť, ň dají víc využít. Někdy štvou (ano "ó" je na to přeborník), ale zas když se je podaří umístit na trojené pole, tak to stojí za to :-)

      Včera jsem si trochu početla v těch pravidlech a dotazech - a tady v té české verzi Hádej slova to prý udělali jen na ta písmena s diakritikou, která jsou na klávesnici spolu s čísly (plus to "ů").

      Vymazat
  7. Od dětského věku jsem dost náruživě luštil křížovky a dokonce jsem vyhrál jednu knihu, ale s postupujícím věkem mě touha hrát si postupně opouštěla a i když jsem vyzkoušel řadu počítačových her, nikdy jsem jim nepropadl. Přišlo mně to, jako kdybych každý den šel do kina na stejný film.
    Mám však x knížek matematických hříček a hlavolamů a ty mě dost bavily, ale už nemám velkou trpělivost věnovat jim delší čas.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Já už raději křížovky sám vymýšlím.

      Vymazat
    2. Kdysi jsem taky hodně luštila, krom různých typů křížovek i osmisměrky apod., pak jsem na čas propadla sudoku, ale poslední dobou mě křížovky taky celkem míjely (krom několik výjimek od Tlusťjocha). :-)

      Různé hříčky a hlavolamy mě taky baví, věřím, že těch matematických je spousta. Dětem jsem kupovala knížky o optických klamech a iluzích, to mě taky baví.
      Fakt je, že ty matematické či češtinářské hříčky mohou třeba dobře oživit i výuku, aspoň mě by to teda ve škole bývalo nadchlo :-)

      Vymazat
    3. To už je vyšší level :-)

      Vymazat
  8. My ve škole hráli tuto hru se slovy (dva hráči) - na čtverečkovaném papíru ve čtverců 6x6 jsme tvořili slova tak, že každý hráč střídavě řekl písmeno a oba ho zapsali do svého čtverce (každý dle uvážení, na které místo). Když bylo zapsáno všech 36 písmen, tak se začalo počítat - za každé třípísmenné
    slovo 3 body, za čtyřpísnenné 4 body, atd. Slova se četla zprava doleva, zleva doprava, shora dolů, zdola nahoru i po uhlopříčkách a to i kumulovaně. Časem nás to přestalo bavit, neboť každý tam vždycky nacpal RADAR - radar = 2x5 bodů + rada = 2x4 body + dar = 2x3 body.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To je docela zajímavé, kde jste na to přišli? Jj, to věřím, že to pak už nebylo ono, když jste si to tak "ošéfovali", ale z počátku to muselo být bezva.

      Jinak nevím proč mi tento Tvůj komentář připomněl i hru Šibenice. Ta byla ve škole svého času taky oblíbená, akorát z toho byl jednou málem průser, neb jak v SSSR umřel tuším Černěnko, tak to někoho napadlo jako slovo na hádání, a když to odchytla učitelka, tak byla na omdlení. Naštěstí byla normální, tak to jen vyhodila a "oběšence Černěnka" dál nerozmazávala. :-)

      Vymazat
    2. Šibenice jsme též hrávali

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.