čtvrtek 3. června 2010

Nervy-drásající, trpělivost-beroucí...

Kdo? No, naše Popelka! 

Jak už jsem nedávno psala, pohádky mě v roli vypravěče po večerech neminou. Občas u nich trpím. No, spíš permanentně, jen někdy teda o něco víc.

  

Když pominu fakt, že oblíbený repertoár čítá asi šest kousků... (Pokud možno každý den v týdnu jeden a tentýž kus, pouze u druhého příběhu v pořadí možná drobná obměna);

Když pominu fakt, že krutost lidi přitahuje už od dětství...  (Rozuměno - má-li dítko na výběr, zda bude Smolíček sněden nebo muset Jezinkám sloužit - jednoznačně vyhraje gastronomie. Má-li mít Jeníček s Mařenkou hodnou maminku, co je pošle pro borůvky na borůvkový koláč nebo zlou macechu, co je chce nechat zabloudit v lese - zde gastronomie naprosto neuspěje.);

...

Tak se přiznám, nejvíc mě doráží tázací zásahy posluchačky. Interakčními vsuvkami se  vyprávění nejen značně protahuje, ale i vcelku ostřílený vypravěč zažívá horké chvilky. Poslední dobou nejvíc u Popelky.

Posuďte sami:

Chci-li do děje dostat záhy stěžejní postavu, tedy macechu, začínám takto:

„Byla jedna moc hodná a hezká holčička, ale bohužel jí umřela maminka ..."

„PROČ?!"

„Protože moooc onemocněla..." hledám jednoduchý únik.

„PROČ?!"

„Protože nejedla moc ovoce a zeleniny..." snažím se podprahově vnést osvětu.

„PROČ?!"

...

„A jednoho dne si tatínek přivezl domů novou ženu...."

„PROČ?!"

„Aby nebyl sám..."

„PROČ?!"

...

„PROČ?!"

...

„PROČ?!"

...

 

..."Luci, jestli se mě budeš pořád ptát "Proč?!", končím vyprávění, rozumíš?!" (i rodič-vypravěč je jen člověk)

„Ano." slušňácky odpoví dítě. Ale nedá mu to. Červík hlodá... Riskne to: 

„A PROČ se nemám ptát?"

...

 

 

Prý, že nejhorší jsou trpaslíci... (jak říká moudrý děd Vševěd)

Blbost! Vím své. Na Popelku nemají!!

 

Jen tak nějak netuším...

...PROČ?!

  

  

-----

Ovšem uznávám - nezanedbatelná výhoda neustálého omílání několika pohádek tkví v tom, že lze rafinovaně zavést do praxe starou dobrou fintu: „Tak mi to dneska vyprávěj ty, jo?"

Občas dokonce i s úspěchem.

A dítko, bojující větší část zimy s ataky rýmy, přichází i s inovátorskými prvky. Např.: „A babičko, proč máš tak veliký nos?" „To abych lépe smrkala...".

 

 

32 komentářů:

  1. Nejlepší je hláška: \"Babičko, proč máš tak velkou pusu?\" \"Abych mohla jíst tatranky na šířku!\" ;-))

    OdpovědětVymazat
  2. [1] Lorandele, to je dobré. Kdes to splašil? :-)

    OdpovědětVymazat
  3. Nomi, ty vyprávíš dětem sama pohádky? Tak to před tebou smekám a obdivuji tě :-). To už se dneska fakt nevidí.

    OdpovědětVymazat
  4. nominku a zkusilas někdy na proč? odpovědět pro slepičí kvoč..?

    OdpovědětVymazat
  5. A to buď ještě ráda, že nejsi v situaci chlapa z jedné Švandrlíkovy povídky, kdy jeho syn neustále vyžadoval vyprávění pohádek, ale nesnášel, aby se příběhy opakovaly. Takže třeba v Zelené Karkulce se místo vlka objevil krokodýl a Popelka topila měsíčky v krupicové kaši!!! ;o)))

    [1] Lorandele, neříká se náhodou \"naštorc\"? ;o)

    OdpovědětVymazat
  6. to je samostatná kapitola. Období zatížené touhle otázkou. Když už mě do nekonečna opakovaná kdysi tlačila ke zdi, přešel jsem do protiútoku: \"Proč se pořád ptáš?\". A byl klid.

    OdpovědětVymazat
  7. zkusilas to hezky s tou zeleninou a ovocem :o)))
    myslíš, že si to dítko zapamatuje? :o)

    OdpovědětVymazat
  8. Já už nevyprávím, na to nemám, raději čtu, ale \"PROČ\" mne stejně nemine. Dcera bývala tak útlocitná, že Popelčina maminka směla jen odcestovat nikoliv umřít.
    A \"pro slepičí kvoč\" jsem také použila. Bylo mi řečeno, že to není žádná odpověď. Nomi, taktéž máš můj obdiv. :-))

    OdpovědětVymazat
  9. Co já vím z vyprávění, tak jako malému dítku mi mohl před spaním v klidu povídat pohádky jen táta - toho jediného jsem \"neupročovala\" :-D Možná proto, že mi nevyprávěl o Sněhurce a podobně,tyhle pohádky jsme si četly s babičkou z takových těch stařičkých, památečních papírových miniknížeček, co se kdysi přibalovaly třeba k plechovkám kávy (kam se asi poděly?) ale vymýšlel si vlastní příběhy o lesních zvířátkách, které jsem směla sama pojmenovat (třeba o veverce, jak šla na návštěvu k plšíkovi a pak si všichni hráli na honěnou s jezevcem... :-D ) Jako dospělá fakt lituju, že to tátu nikdy nenapadlo sepsat.
    Ale jinak jsem byla coby špunt něco jako sestřenice Wensday Addamsové - ráda jsem kreslila lebky recitovala závěrečné verše z Vodníka - ty o dětské hlavě bez tělíčka a tělíčku bez hlavy :-D

    OdpovědětVymazat
  10. Na odpověď pro slepičí kvoč u nás následoval nejdřív záchvat smíchu, posléze \"A proč mi říkáš pro slepičí kvoč?\", nakonec \"a UŽ mi to pro slepičí kvoč neřikej!\".
    Já dle momentální síly vyčerpání střídám četbu s vyprávěním. Velice nerada vzpomínám na dobu, kdy se jela jen \"Kákuka\" - což bylo jedno z mála slov, které synek uměl a nic jiného nám neprošlo. Naštěstí se neuměl ještě ozvat, když jsem vyprávěla trochu jinak, to teď už musí mít ve věcech pořádek :)

    OdpovědětVymazat
  11. [3] Janiko, já bych se tak nejradši taky neviděla - ale nemám na výběr. Dost drsňácky to mladší vyžaduje. :-)
    Ač kupa pohádkových cédéček, tak ona je narozdíl od staršího syna ze záhadných důvodů nesnáší...

    OdpovědětVymazat
  12. [4] Pavle, to víš že jo. Svatá nejsem :-))) Ale myslím, že Valkil to vysvětlila docela pěkně... -)

    OdpovědětVymazat
  13. [5] Oby, tak to je dobré, ta povídka mohla být super :-)
    Ale já mám přesný opak, jakmile něco změním nebo zapomenu - tak průser :-)))

    OdpovědětVymazat
  14. [6] Jirko, tak ten protiútok je jen chvilkové oddálení :-)
    Já občas přiznám, že nevím; slíbím, že se to naučí ve škole (u staršího); atd... To víš, tonoucí se i stébla chytá :-)

    OdpovědětVymazat
  15. [7] jarmilko, to víš, třeba se to někdy ujme :-) (hlavně nenápadně)

    OdpovědětVymazat
  16. [8] evino, to je nouze - něco takového, co naučilo Dalibora housti. Kdyby slečna akceptovala audiopohádky, vůbec by mi to nevadilo :-)

    Ono to \"proč?\" chodí v takových nějakých cyklech. Už jsme si jedno výrazné období odbili - a teď je repete u těch pohádek :-)

    OdpovědětVymazat
  17. [9] Maire, mi psal v dětství taťka dopisy z lázní - pohádky o trpaslích. Ani nevíš, jak mě mrzí, že se ztratily... Třeba ten zlý trpaslík shazoval trolejbusům troleje, aby nemohly jezdit - ale naštěstí ten hodný je zas nahodil... To bych taky někdy ráda objevila - ale bohužel... Takže Ti moc dobře rozumím, jak Tě mrzí to \"nezapsání\".

    Mimochodem, já jako Wensday nebyla, ale Erbenova Kytice mě taky tak trošku fasinovala (hlavně Svatební košile, to jsem se děsně bála)

    OdpovědětVymazat
  18. [10] Ano, Valkil, kákuka nesmírně populární jest! O tom žádná :-)

    Pro mě nejhorší je, když si dcera vymyslí, že mám vyprávět něco, co viděla v televizi (třega Bibi Blogsberk, Tři oříšky pro Popelku - přesně...). Já to jen tak zběžně během dne poslouchám, pak horečně vzpomínám - a jsem neskutečně kritizována za jakoukoli drobnost, kterou vynechám. A to teda vynechávám :-))

    OdpovědětVymazat
  19. Jako máma bych z toho měla nervy a bála se, že budu muset další den zase vyprávět nějakou pohádku:-)

    OdpovědětVymazat
  20. [13] Povídka je z téhle knihy:
    http://www.knihi.cz...nkovou-pujcku

    Dost dobré. Pokud nečetlas, stojí za to si ji třeba i půjčit v knihovně. ;o)

    OdpovědětVymazat
  21. My odpovidame na \"proc\",ale holka nas dostava takovyma otazkama\"jak se tvori duha,jak se udela morska vlna,jak daleko je Mesic od Merkura..
    a podobne!
    Buh zehnej Internetu! :)

    OdpovědětVymazat
  22. [19] No, Žrádýlko, začátky byly krušné, neb skleróza postupuje a téměř žádnou pohádku krom těch pár extra-klasických jsem si tak nějak nemohla vybavit v kompletní verzi... Ale neboj, taky Tě to beztak dostihne :-))

    OdpovědětVymazat
  23. To je starej vtip, s těma tatrankama ;-)

    OdpovědětVymazat
  24. [19] Oby, díky za odkaz! Určitě půjčím. Oddechovky čtu poslední dobou nejraději :-)

    Ještě mě tam zaujalo pár názvů: třeba - \"Zrovna teď musíš čůrat\"; \"Markýz de Sádlo\"... Zas pár tipů na pročtení :-)

    OdpovědětVymazat
  25. [21] Jo, Cheo, to je přesné. U staršího obdobně: \"Jak vznikl vesmír, jak vznikla země, co se stane když tohle, a co když tamto, a proč tohle atd... naprosto široký záběr všech vědních oborů. Nejčastěji večer před spaním - spásná odpověď: zítra si to najdeme v knížce... :-)

    OdpovědětVymazat
  26. [24] :-) Neznala jsem. Ale uznávám, že na tohle je široká pusa rozhodně praktická :-)

    OdpovědětVymazat
  27. Jakuba Vandrovce a Jeho pohadky ?
    Tam je vse jasne ... :)

    OdpovědětVymazat
  28. [27] Jake, neznám. Na netu jsem našla odkazy na jeho čtyři knížky - pohádky to nejsou - nicméně zajímavě to vypadá! :-)
    http://www.legie.info...a-vandrovce

    OdpovědětVymazat
  29. na email svuj, poslu pohadku v TXT ...
    Nevim jestli je to nekde verejne ...

    OdpovědětVymazat
  30. [29] Jake, díky za nabídku :-) Ráda ji využiju. Maílk jsem poslala (doufám, že dojde)

    OdpovědětVymazat
  31. Nepříjemné onemocnění mě odtáhlo od počítače a od příjemného povídání. Já jsem pohádky hodně cenzurovala (hlavně u té nejmladší) až se mi to málem vymstilo (na logopedii jsme měli přísnou paní doktorku a ta Páju pěkně sprdla, že neumí správně pohádku O ČErvené Karkulce, tak jsem pak musela pracně dolaďovat x pohádek).

    OdpovědětVymazat
  32. [31] NULI, tak doufám, že to nebylo něco moc vážného a už je líp!!!
    Jo, cenzura... to byla fuška. Skoro u každé čtené pohádky být očima o pár vět dopředu, aby se to stihlo přeformulovat... :-) Už jsem z větší části rezignovala...

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.