čtvrtek 31. prosince 2020

Malé silvestrovské bilancování

 

aneb Co mi tento rok dal

 

Letošní rok začal divně.

Hned v lednu jsem se po dvaceti letech příjemného mezičasí ocitla na pohřbu, a to osoby jen o dva roky starší než já, která navíc odešla násilnou smrtí večer před loňským Štědrým dnem…

Pár dní nato jsem se dozvěděla onkologickou diagnózu člověka blízkého.

A tak jsem si říkala, co přijde do třetice. Ale pandemii jsem tím rozhodně nemyslela...

 

Tento rok byl opravdu velice odlišný oproti všem předchozím. Zvláštní, jiný, divný. Náročný…

Ale každá mince má svůj rub i líc, a tentokrát mě téma měsíce v Klubu blogerů opravdu oslovilo. Rozhodně stojí za to rozloučit se s uplynulým rokem v pozitivním  kladném duchu. Na téměř všem špatném se dá nalézt i něco dobrého. A toto hledání optimističtějších střípků mě na životě vlastně docela baví.

Takže – co mi letošní rok dal?

 

Na začátku jsem se setkala s příbuznými, které jsem velice dlouhou dobu neviděla. Abych zaplašila chmury, které se u mě v lednu zabydlely, v únoru jsem se přihlásila na kurz programování pro začátečníky. Nakoukla jsem pod pokličku do té doby mi záhadných jevů a mimo jiné si uvědomila, že toto mé pole působnosti spíš nebude, což je taky docela dobré zjištění.

Při jarním lockdownu jsem trávila víc času se svými dospívajícími dětmi, než by bylo bývalo obvyklé při běžném pracovním zápřahu a všech přidaných kurzech. Chodívali jsme na procházky a bylo to fajn. Taky jsem zjistila, jak jsou ty mé ratolesti už bezvadně samostatné a distanční výuku po pár počátečních zaškobrtnutích zvládaly bez problémů samy.

Skutečnost, že jsem se začala víc motat v kuchyni, přímo za plus nepovažuji, nicméně vymyslela jsem nám pár baj-očko receptů na zdravější ovesné sušenky, a to i bezlepkové. Nakonec se setrvale ujala varianta kokosovo-kakaových s rumem, které jsou fakt výborné, jen zatraceně rychle mizí.

Potřeba přepnout od práce i úkolů z kurzu mi nastartovala chuť psát. Na jaře jsem tedy nesměle vplula na blog s článkem o rouškách a chvíli na to se rozkošnicky poválela v písmenku „P“. Díky občasným veršovaným denním hlášením s kolegou Moudrým mi začaly některé texty naskakovat i ve verších, což jsem využila v poznačení si první jarní vyjížďky na kole.

S dcerou jsem totiž poprvé, po velice dlouhém odhodlávání, vyzkoušela systém sdílených kol a po mnoha a mnoha letech jsem díky tomu jízdu na kole oprášila.

Uzavřením cvičebních kurzů jsem získala víc času na návštěvy mamky, u které jsem se zároveň začala učit šít. Původním záměrem měly být sice mé na míru spíchnuté slušivé šaty, ale na těch rouškách jsem aspoň nezkazila tolik látky naráz. Šití mě začalo bavit a povedlo se mi v závěru (před nemocenskou) vyrobit synovi bezva závěs na prosklené dveře – z části do předsíně jednobarevný zatemňovací zatímco  strana do jeho pokoje je fajn pestrá.

Na rehabilitacích se mi nejen podařilo rozhýbat zaseknuté rameno, ale oprášila jsem i pár cviků z SM systému a vyzkoušela si, jaké může být cvičení v tamní postarší, leč příjemně zašité, posilovně a chystala se tam začít docházet. To se ovšem událo den před covidovou návštěvou, takže toto předsevzetí zatím zašlo na úbytě, ale mám jej v plánu na další rok.

 

A pak se, v polovině léta, dostavil covid až k nám domů a docela se u mě zabydlel. Zde by se dalo určitě napsat poměrně dost bodů ohledně toho, co mi vzal a čím mě štval… Ale k čemu by to bylo?

Naopak, musím přiznat, že ve výsledku do toho těsného a poměrně dlouhého soužití vnesl i pár pozitiv (a né, ten test tím opravdu nemyslím).

Naučil mě mnohem lépe naslouchat potřebám vlastního těla. Po mnoha letech se mi uvolnila přepínaná páteř, a to včetně dlouhodobě zatuhlých trapézů. 

Dostala jsem obrovskou dávku času pro sebe, času na čtení, lelkování a relax celkově. Začala jsem zas v té každodenní šedi více a více hledat drobné radosti a obnovila tím nejen dřímající chuť psát, ale i touhu oživit léta spící blog. Při tom jsem natrefila i na pár dalších zajímavých blogů a zažívala pocit nového začátku, což bylo docela příjemné. Díky domalovánkám u Tlustjocha jsem dokonce poprvé vyzkoušela program kreslení a už tam umím přepnout tužku na štětec i vytvořit pár kostrbatých čar.

Stále trávím více času s dětmi, což si užívám i díky vědomí, že čas, který budou ochotny trávit ony se mnou, nemilosrdně utíká. Během covidu se mi taky povedlo utužit některá přátelství, ale zároveň i rozlišit, na koho se v případě potřeby obrátit mohu a kde by to bylo spíše zbytečné - což taky není špatné rozpoznat.  

Naučila jsem se nakupovat potraviny on-line a díky tomu zjistila, že do obchodů téměř chodit nemusím, což mě docela těší. Přestala jsem pít kafe a alkohol, přesto příležitostně statečně testuji, zda tu trošku rumu v nanukáči už snesu a vypadá to slibně. I když brzdou se zde asi pro změnu stane nanukáč, který bude muset na čas jít k ledu, než svedu dát dolů ta dvě kila, co mi nejsou milá. 

Bylo velmi zajímavé sledovat běžné dění z té dlouhou nemocenskou značně zpomalené perspektivy. Vnímala jsem ten kolikrát až nelogický shon ostatních a uvědomovala si, kterak jsem na tom ještě před pár měsíci byla podobně. Budu velice ráda, pokud mi kousek z tohoto nadhledu zůstane setrvale.

Stejně jako nově učená schopnost – plně odpočívat. Odpočívat a nic nemuset. Umění vypnout. Stále se jej učím, ale už jsem ušla určitý kus cesty. Připadám si trpělivější a klidnější. Kéž mi i toto vydrží!

 

Ve výsledku – letošní rok mám spjatý s poklidem, pokorou, zastavením se ve shonu a uvědoměním si toho, co je pro mě podstatné. A jsou to zcela jistě tyto dvě věci: zdraví a mezilidské vztahy. Obojí letos bylo vystaveno překážkám, ale u obou položek beru uplynulý rok jako startovací dráhu pro léta příští.

Taky jsem si ujasnila, že je pro mě důležitá určitá tvůrčí činnost. Tu mi letos naštěstí vyplnilo psaní, příští rok se chystám zas pokračovat v učení se šít (nový závěs potřebuje i dcera a nevzdávám se ani té představy na míru spíchnutých sexy šatů). 

A převelice ráda bych si udržela onen nadhled na nepřiměřený shon i získaný poklid. Snad se mi to, i díky poznačení si tohoto bilancování, podaří.

 

Vám, milí čtenáři, do Nového roku taky přeji hlavně zdraví, štěstí, pohodu a spokojenost!


34 komentářů:

  1. Je určitě lepší bilancovat něž balancovat, třeba nad propastí nebo na hranici něčeho ošklivého.
    Hezký a psavý rok 2021!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a nápodobně, taky mě baví sledovat, jak jsi se pěkně rozepsal :-)

      A je to hezká slovní hříčka - to balancování mě nenapadlo a dost se to k tomu hodí. Jak člověk při bilancování hledá i ten balanc mezi plusy a mínusy :-)

      Vymazat
  2. Varianta kokosovo-kakaová s rumem jest vskutku optimální. Myslím, že i pro rok MMXXI.
    Ať se ti daří.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji a taky přeji vydařený Nový rok.

      Jj, tenhle recept je už vážně vymazlený, dokonce jsem konečně přestala zapomínat dávat do něj ten rum - a zvlášť vánoční várka na něj nebyla skoupá :-)

      Vymazat
  3. Všechno zlé je k něčemu dobré. Třeba já díky tvému Covideníku narazila na tebe. Jsi svěží vítr v blogových vodách a za to jsem fakt ráda :).

    Do nového roku ti přeji hlavně zdraví a pohodu :).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Janinko, děkuji, to je moc milé. Taky jsem ráda za objev Tvého blogu, je mi u Tebe příjemně :-)

      Zdraví a pohoda - moje nejoblíbenější kombinace, ta by v přáních opravdu chybět neměla :-) Děkuji.

      Vymazat
  4. Také vítám tvou přítomnost, evidentně bych měla panu C poslat čumkartu a poděkovat.
    Na zítra chystám i já rok v kostce a dala jsem si za úkol najít jen pozitiva a mám dlouhý, skutečně bohatý seznam.
    Do dalšího roku přeji kus normálního života, pohody, určité svobody a zdraví.
    A piš :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Blondýnko, děkuji :-) Ale myslím, že pan C už je nadutý i tak dost a ego by mu jen narostlo... :-)

      Tak to jsem zvědavá. Myslím, že ten letošní rok je třeba dát panu C na frak právě tím, že se jím člověk nenechá úplně převálcovat.

      Děkuji a nápodobně! Tobě hlavně přeji brzké pomuchlování nádherné vnučky a ať se v Novém roce rodinka pěkně rozroste! :-)

      Vymazat
  5. Nomi, krásná bilance. Není dobře, že jsi onemocněla, ale je moc dobře, že jsi po letech zase začala psát. Jsi pro mě takový základ, rozcestník, odkud občas nahlédnu do zatím neznámých blogů. Díky. A taky je moc dobře, že sis srovnala priority. :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Oby, je fakt kus pravdy na tom, že vše špatné má v sobě i to dobré. Za to psaní jsem taky ráda, při běžném zápřahu bych se asi k většímu návratu nedostala. A teď, teď už to nebudu chtít zas jen tak pustit, i když to asi při normálu půjde hůř.
      A moc mi vždy pomáhala i ta Tvá podpora při každém mém pokusu o návrat - a že jich bylo :-) Děkuji!

      Dříve jsem tak cestovala po odkazech u Tebe, ale bohužel, už ne všechny fungují... Vlastně i to mě nakoplo ty odkazy z gruntu oživit a jo, je fajn mít zas zásobu aktivních blogů k dočítání :-)

      Vymazat
    2. Myslím, že nedávno jsem moje odkazy na blogy projela a totálně nefungující jsem smázla. Nechala jsem ty, které sice nedostavají příděl nových článků, ale stále lze do nich nahlédnout.

      Vymazat
    3. Jj, nenapsala jsem to přesně, ale mě u těch dlouho spících bylo smutno, že už nepíšou, tak jsem to u sebe pročistila o kus víc a nechala jen ty nej srdeční, u kterých navíc pořád doufám, že psát zase někdy začnou...

      Spoustu těch nefunkčních nebo spících odkazů je ještě i na Ostrově Janiky. A taky velká část původních blogů je nyní už i zamčená. Je to škoda...

      Vymazat
  6. Trávit čas s dospívajícími dětmi a všímat si, jak rychle vyrostli - tak to jsem měla já také. Šití roušek jsem zvládla, zkrátila jsem si jedny šaty, a tím to pro mě skončilo - stroj nešije, jak by měl a nebudu přiznávat, kde je chyba. Přečetla jsem některé tvé covidové články - psány s vtipem, takže je vidět, že humor ti nemoc nevzala. Hezké bilancování, přeji optimismus i v tomto novém roce 2021.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak musím říct, že se strojem taky nejsme zatím úplně kamarádi a výborně mi jde mimo jiné lámání jehel..., ala to jsou detaily, které hodlám časem pokořit :-)

      Děkuji a taky přeji příjemný a klidný rok 2021.

      Vymazat
  7. Moc hezky jsi v tom všem našla něco pozitivního - a není toho vůbec málo :-) Trocha nadhledu, klidu a pokory by nám, myslím, prospěla úplně všem :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Souhlas - to slovo pokora se mi do hlavy dralo v daném roce velice často. A někdy je opravdu dobré se trochu zastavit a v klidu se nadechnout.

      Vymazat
  8. Jak je vidět, toho pozitivního se dá najít i na všem tom negativním, co nás obklopuje, ještě pořád dost. Tak držím palce, ať není třeba hledat s lupou, ale pozitiva se tlačí v dlouhé frontě (samozřejmě, s bezpečnými rozestupy :-)).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji, kéž by to tak bylo :-)
      Dokud člověk dokáže ten pozitivní úhel pohledu nacházet, tak je stále dobře...

      Vymazat
  9. Nomi, vše nej do 2021 a zmíněná pozitiva za ty letošní srágory určitě stála. Jen se zeptám, jak to máš s tou abstinencí? To přišlo po covidu? My jsme se právě včera s Emem bavili o tom, co by nám zvedlo žaludek mezi nápoji a jídly, co se konzumují na Silvestra. Kromě chlebíčků a prasáren to byly všechny druhy alkoholu. Ne, že by mě to tak strašně mrzelo, ale intoleranci na víno jsem získala taky po nemoci (a antibiotikách), tak jen jestli se mám připravit na rok na birellech, nebo se ještě někdy můžu těšit na tankovou vychlazenou Plzeň:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Psice, děkuji a taky vše nej do Nového roku!

      Přišlo to s covidem - pořád mám pocit, že to dýchání je nějak navázané na tep či krevní oběh - a po alkoholu se mi hůř dýchá. Ale už je to lepší, nicméně nějak mě to neláká zkoušet - obecně jsem vážně spíš na tu čokoládu, takže když si můžu vybrat, abstinence mi v podstatě nevadí a Birell mi chutná... Spíš by se mi hodilo přijít o ty chutě na sladké :-)

      To s tou intolerancí na víno po antb - to je fakt zvláštní. Jak je to dlouho? Nebylo to jen krátkodobě? Třeba než se upraví střevní mikroflóra?

      Nicméně aktuálně, u vás bych se toho až tak neobávala, vy to máte teď velice čerstvě, určitě je to jen krátkodobě do doby uzdravení - stále držím palce! (u ostatních jsem to nikde nepostřehla)

      Vymazat
    2. Jojo, mně Birell taky chutná, zvlášť od dobo, co vznikla ta edice Botanic a s kolovým oříškem, ten je nejvíc!
      S vínem už je to tak 3 roky. A možná je ta návaznost na nemoc a antibiotika náhodná, ale přišlo to zkrátka potom, a to jsem nepila během ani krátce po dobrání ATB. Jen jsem potom zjistila, že už nemůžu ani deci - naskáčou mi po tom fleky, začne mě třeštit hlava a večer tím víceméně skončí. To už mi taky dávno nechybí, jen někdy bych tak ze zvědavosti ochutnala, když se někde otevře lahev něčeho extra. Zvláštní je, že kelímek burčáku mi neudělá nic - tu reakci v těle udělá až hotové víno.

      Na sladký bych to taky potřebovala! Teď na něj nemám chuť díky covidu a akutnímu předávkování z Vánoc. Ale podle toho, jak sleduji Ema, který je pár dnů napřed, se chutě na sladký obnovily mezi prvníma:)

      Vymazat
    3. Já vlastně na Birellu zůstala zaseknutá po těhotenstvích a dlouhém kojení, jsem si na něj tak zvykla, že mi teď chutná nejvíc :-) I když někdy taky sedne změna, to zas jo.

      To s tím vínem je fakt zvláštní. A nakonec, burčák mi třeba osobně připadá nejlepší, tak hlavně, že to nepostihlo i jej :-)
      Jen jak jsi to napsala předtím, naskočila mi na mysl histaminová intolerance, ale tam psali, že reaguje i na burčák. A hlavně teda na červené. (a plno dalších věcí, tak to určitě nebude ono)

      Mi sladké nezazdily ani ty sváteční dobroty... :-/ Ale už je fakt na čase to začít kočírovat - teoreticky vím, že to jde, jen ta praxe trochu vázne :-)

      Vymazat
  10. Přeji ti vše nejlepší do roku 2021, hlavně hodně zdraví! Myslím, že spousta z nás dostala vloni kvůli pandemii velké ponaučení, naučili jsme se zklidnit a najít si čas sami pro sebe...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliss, děkuji a taky T do Nového roku přeji hlavně hodně zdraví a pohody!
      A ano, je to pravda, ten uplynulý rok určitě přinesl i to ponaučení a zklidnění, ačkoli nebyl příjemný, je třeba si z toho vzít spíš to dobré :-)

      Jinak vidím, že píšeš, tak snad už je Ti taky lépe :-)

      Vymazat
  11. Zdraví je to, co si nekoupíme a tak posílám velkou náruč zdraví a taky štěstí, když to vše máme aspoň z části, záleží na nás a našem okolí, zda bude i pohoda. K té nám v určitém směru dopomůže i tolerance a pokud se spojí naše tolerance s tím z oklí, máme vyhráno. ☺
    Občas okolí nereaguje, tudíž v té chvilce nám zbývá se obrnit, zalézt z knižkou, či křížovkou do svého světa a vyčkat na štěstí, kdy opět začne fungovat to, o čem zde píši ☺

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Milá Fikčárinko, ano, úplně souhlasím, je to tak, velice pěkně jsi to shrnula.
      A děkuji, taky Ti moc přeji hlavně zdraví, štěstí i pohodu! :-)

      Vymazat
  12. Nomi, skvělá bilance a k tomu všemu pozitivnímu ještě navíc to, žes "rozepsala" i další blogery, včetně mě :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mirko, děkuji a pokud to tak je, opravdu mě to tetelivě těší :-)

      Vymazat
  13. Krásne zhrnutie a som rada, že si sa rozpísala a že som Ťa našla a vďaka Tebe pár ďalších veľmi dobrých blogerov :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikky, děkuji za moc milý komentář :-)

      Jen doufám, že to psaní trochu udržím, reálný návrat do práce - a začínám mít co dělat, abych aspoň odpověděla na komentáře... Snad se to brzy utřepe.

      Vymazat
  14. Skvělá bilance, ale to se fakt nikdo nezeptá na recept na ty sušenky?? :)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Quanti, sama jsem si říkala, že si ho budu muset aspoň zhruba poznačit - ale zatím je to pokaždé trochu jinak a vše bajočko, tak to sepisování stále odkládám :-)
      Ale hlavně je tam třeba dát hodně kokosu, kakaa a rumu :-)

      Vymazat
  15. Opožděně, ale přece... přeju klidný tento rok, už jen jedenáctiměsíční :)
    A dík, čteš se mi hrozně dobře, jednou za pár měsíců vybyde chvilka a vrhnu se na tě. Tož se držte a hlavně zdraví do dalších let.

    OdpovědětVymazat
  16. Ahoj Valkil, děkuji a taky Ti přeji příjemný rok! A zdraví všem, to hlavně! :-)

    OdpovědětVymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.