úterý 3. ledna 2023

Chemiko-hrátky - vítejte zpátky

Když jsem při shánění dárků na netu projížděla ony vtipné hrnky, tak ty "chemikářské" mají mnohde v obchodech už samostatnou kategorii. K onomu původnímu   Na Sr At,   (a také i našim objevům)   Ge Ni U S  a   Ca Fe,  přibylo   Ca Ca O,   Na Fr Ne Na,   Kr Al   a   Kr Al O V Na. 

Král a královna? Jaký asi mají   Er B,   říkám si. Pro doladění královské rodiny mě za moment  napadne   Pr I N C.   K němu je záhodno přihodit nějaké ty   Pr I N Ce Zn Y.    Hlavně aby si na nich nechtěly smlsnut nějaké    Si Ru   dštící    O B Lu Dy… 


A už jsem nenávratně zahákovaná. Jak tak na ty prvky chvíli zírám, najednou se mi nezadržitelně zas rozjede to názvoslovné hračičkovství a nejde zastavit. Začínám to prostě vidět a slova se sypou jedno za druhým. Ale ať vás nezahltím změtí slůvek sázenou do blogu nazdařbůh, zkusím tomu tentokrát dát trošku formu.

A nedržím se zpátky. Začnu, třeba, se zvířátky.

-----

Nenajdeme zde sice zvíře obrovské jako je slon či velryba, ale zato se dá dohledat i mikroskopicky malý    V Ir

Samostatný vůl se sestavit nedá, ale   V O Li    už hladce ano, stejně jako    Os Li.  A tak mě napadá, mohlo by být jednotné číslo od slova vůl nebo osel nahrazeno slovem  Po Li Ti K?   (Ty dnes, shodně jako  K Dy Si  -  hromadně zveme    Kr Y S Y.)


Kr Te K   zde nezíská jedno autíčko, ale rovnou   Au Ta,   ovšem bude v nich muset jezdit sám, bez zajíce či ježka,  Ac H.   Leda by svezl   S O V U,    jenže to by jezdil pouze   V   No C I   za   Tm Y.   Ale pokud by se kamarádské   F Au N Y   sešlo   Mn O Ho,   tak by klidně pak mohl řídit    V  La  K    nebo třeba    B U S.  Leč neměl by jezdit jako   Mo U La,   neb se tam    Se M t Am    T O U La     B O Ru V K O V Y      Sm O U La.

A co   Br O U K?   Sice bez   F Er Dy,   ale  stále  stejný   P Y Tl I K.   Hrát si s ním, místo berušky, mohou třeba   Mo Li   nebo   V Os Y. 

P Es   vlastní dokonce i svůj prvek Hafnium, pro   C At  se ale zatím Mňouknium neobjevilo. Nicméně může si aspoň ulovit nějakého   Bi Rd   nebo   Mo U Se, zatímco hafanovi nezbyde než žužlat    K O S T


Přišlo mi také docela zajímavé, že zatímco   B Y K   je bez krávy, ale má aspoň  Te La Ta,   tak   Pr As Ni Ce   a   Se La Ta   postrádají vepříka.   K Li S Na   má hoře bez oře. Pouze   O V ce   našla svého   Be Ra Na,   ovšem ti zas jsou pro změnu bez jehňat.

Osamělé jsou také     O P I Ce    či    Lv I Ce. 


No jo. taková lvice sice nemá hřívu jako lev, ale třeba někteří lidé ano.  Te Dy   Ti,   co mají   V La S Y.   Ti mohou chodit bez   Pa Ru K Y   a   uplést si třeba   Co P Y.   Případně si je   Na B Ar V I Ti    přírodní    He N No U   či nějakou chemickou    B Ar V O U.

A když už jsme u lidí, to se hnedka nevidí:

Klepou se    Ba B I Ce   a   S Na C H Y,   bez dědů a zeťů strachy?
Hm, sama je taky    Te Ta,    strejda nejspíš šel do světa,   
zato   Og Ar    nemá tuchy, proč zůstává bez děvuchy.
A přitom je to tak    Pr Os Te,    opakuji mu už    Po S Te  - 
až se zbavíš   S V Ra B U,    tak si najdeš     Ba B U.
Je tu    O Te C ,   Ta Ta    taky,   matka kryje se před zraky.
S Y N,    no tak to beru, leč nevidím dceru.

Toť zápletky, věru…

…asi už na to   Se Ru   dlabu...



No, pro dnešek teda.
Prostě mi to nedá - 
není asi žádné    Ta  B U,    
pořád se v tom ještě   H Ra B U.
(Nemám s vámi slitování, 
chystám i pokračování.)

 :-)


zdroj obrázku: Klub blogerů

26 komentářů:

  1. Jako emeritní chemik a zároveň milovník češtiny jsem dvojnásobně spokojený :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to jsem Tvým komentářem dvojnásobně potěšena :-)

      Vymazat
  2. Hotový výbuch kreativity :-) A jelikož mi většinou podobné věci nejdou, tak si jen pokojně užívám, co všechno s tím druzí dokážou vymyslet :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-) Já si to vymýšlení taky docela užívám :-)

      Vymazat
  3. Mám to stejně:) Páni, jak dlouho tohle všechno trvá vymyslet?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Základ relativně rychle, ale pak se v tom zahákneš a pořád něco dopisuješ a vymýšlíš (dokonce i nechtě "objevíš" několik nových "prvků", které pak s lítostí musíš pustit k vodě) - až se zahltíš natrošem na dalších cca pět článků... :-)

      Kdo ví, kdy se z toho vymotám... (ještě pořád mě to baví)

      Vymazat
    2. No, jen se tím teď prokousat :-) Začínám mít pochybnosti, jestli nejsem skrytý megaloman (což jsem si o sobě doposud nemyslela) :-)

      Vymazat
  4. Tlusťjoch z mobilu; pro štěstí - F LU S, F LU S. Dostanu za to P LU S?

    OdpovědětVymazat
  5. Klobouk dolů. Ale periodickou tabulku prvků nehledám, stačí mi obdivovat tvůj výtvor :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-)
      Já vám tady stejně časem tu PTP asi podstrčím, ať v tom neplavu sama, Jen co nějakou dobře zkopírovatelnou objevím :-)

      Vymazat
  6. Neskutečný! Poskládat tyhle hrátky dohromady, aby to mělo hlavu a patu, to je fakt umění, vložit je ještě k tomu všemu do veršů, boží! :D
    Vtipné hrnky jsem loni sjížděla taky, nakonec to vyhrál hrnek sprostý, kolegyně ode mě dostala roztomilý hrneček s nápisem "Nebuď kurva sprostá!".

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, tak ten hrnek je dost vtipný. Kolegyně musela mít radost :-)
      Musím říct, že mi se teď při tom pohrávání si se slůvky hlava úplně hemží nápady a na příští Vánoce se chystám taky nějaké osobněji laděné hrnečky vyrobit (akorát to výtvarno pokulhává, ale to budu řešit později)

      Děkuji :-) Veršíky přišly dodatečně, bez nich to nebylo úplně ono.

      Jinak nevím proč ty komentáře tak stávkují, zase jsem Tě lovila ve spamu...

      Vymazat
  7. V Y B O Rn Y Ca N C, Na Be Ru S I Ne Co Pr O Se Be!

    OdpovědětVymazat
  8. Li B O - Li Na S U P, Ta K Na K O U K Ni Pr I S Te :-)

    Děkuji, Rowdy, ráda Tě po čase vidím. Na blogu u Tebe se mi nedařilo komentovat - asi máš nastavené schvalování komentářů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nevím, proč se mi to scuclo do téměř jednoho slova :-) Původní mezery byly větší...

      Vymazat
    2. Bohužel, nějak se mi to nastavilo samo od sebe a nemůžu se toho zbavit :-(

      Vymazat
    3. Jo, to je nemilé. :-/
      Taky plně tu AI logiku nechápu, po letech bez problémů nyní též některé komentáře lovím ve spamu aniž bych se o cokoli v nastavení kdy pokoušela změnit...

      Vymazat
  9. A můžeš to zkusit podle značek prvků podle Presla nebo Amerlinga.
    https://canov.jergym.cz/objevite/objevite/tabulka.html
    A i ty názvy jsou náramné. Ale některé se ujaly.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi

    1. Nestraš, sice by se tam dalo slušně vyřádit, ale zrovna se mi z těch chemických značek podařilo na chvíli vystoupit (dva dny jsem teď zabřednutá zas v jiném pohrávání si) :-)

      Ale vážně moc díky za odkaz a rozšíření obzorů. Tohle jsou úplně super stránky, někomu musely dát neskutečné množství práce!

      Vymazat
  10. Vtipné kombinace a muselo to dát práce, přemýšlím o tom asi 5 minut a nic mě nenapadá (kromě primitivního Na Na - Zolův román), ale asi bych měl mít před očima Mendělejevovu tabulku, protože na většinu prvků si ani nevzpomenu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi

    1. Děkuji, Miloši.
      Jj, úplně chápu, já jsem chemií téměř nepolíbená a bez tabulky před sebou bych to nedala. Prvních pár slov jde obtížně, ale pak mozek nějak přepne a začne to naskakovat jedno po druhém. A fakt je, že jsem si tím pak ty prvky aspoň částečně oživila.

      Mimochodem, i ta Na Na je bezva. Chystám ještě další článek a tam by to zrovna bylo krásně využitelné :-)

      Vymazat
  11. Fredy Kruger

    Zloděj Jebb Pytell je zničený !
    .... tohle jest jeho líčení :

    " V laboratoř jááá... vloupal se,
    ( že kořalka bude tam, doufal jsem )
    (d)ústojný roztok tam vypil jsem,
    ihned já... po něm poblil se !
    Však pro moje zdraví byl nejméně vhodný,
    když vypil jsem jakýsi (u)síran sodný !!"

    .... chemici Jann Louh a Edward PrCal
    vidějí pacholka jak z místa prchá !

    " Co vypil tu, nemůžem pochopit ! "
    rozhlíží se a ... "Hle !! ... stopy !
    Jebb Pyttel ( jež vypil (u)síran,
    prchá a ve běhu usírá !

    .... však stopy se ztrácí !
    pak žádných už není !
    Mužové vrací se rozčileni !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Fredy, ty jeden živočišný živle! Žasnu, kam na ty nápady chodíš :-)

      Nutno podotknout, že chemici byli obzvláště stateční, pokud se jali sledovat právě onu specifickou stopu :-)

      (U)Síran mi připadá, že někdy výrobci přidávají do lecjakých potravin :-) A (Na)Síran zas bezostyšně do ovzduší vypouští politici...

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.