úterý 7. března 2023

BlogoSvod

 

Malé bilancování  a velké svádění   



Kdysi jsem bývala opravdu náruživá čtenářka tištěných knih.

Postupem doby mi začal na louskání stránek chybět čas a pak i tipy, do čeho se zakousnout. No, a když jsem před necelými čtrnácti lety objevila svět blogování, tak, krom vlastního psaní, jsem se zde docela slušně začetla.

Najednou se mi začalo stávat, že mě běžná beletrie přestávala bavit. Kdysi jsem si neuměla představit nedočtenou knihu - ale pozvolna takové přibývaly. 

A já si uvědomila, že mě ty blogerské příběhy občas baví víc. 

Když pominu pár výjimek, tak jsem si za poslední roky na blozích kolikrát početla lépe. Vnímám tady větší pestrost, opravdovost, originalitu a nejspíš mě i dost těší ta blízká provázanost s autory. 


Někdy mívám chuť si čtecí základnu rozšířit, a to pak docela divoce blogosvětem cestuji - nejčastěji proklikávám oblíbené blogy mých oblíbených blogů, či odkazy v komentářích na ostatních blozích. A když mě postihne opravdu velký absťák, tak prohlížím i seznamy četby jednotlivých sledujících, na které při tom courání natrefím. Občas se mi podaří narazit na zajímavý blog i náhodně.

Jenže ne vždy si hned "nakrmím" už tak dost zahlcenou boční lištu s odkazy a často se mi stane, že příště daný blog už nenajdu.


-----

Když před mnoha lety skončil server Bloguje.cz, tak tak jsme si aspoň někteří stihli vyměnit odkazy na nová působiště - opravdu nás v tom fofru po blogosféře rozmetali docela slušně. (Nepěkně o osm let později dopadla i další oblíbená platforma - Blog.cz.)

Připadá mi, že i ta ztráta společenství způsobila, že spousta blogů už psaní neobnovila či do několika let zanikla. Vlastně z té původní záplavy blogerů nás aktivních zůstala už jen hrstka. 
Jsem přesvědčena, že ona komunita, a s ní související i silnější čtenářská základna, k psaní více motivuje. 


Před dvěma lety jsem byla opravdu nadšená z objevení Klubu blogerů. Považuji to za vskutku bezvadný nápad, zkusit stmelit osaměle působící blogy. 

Na bloguje.cz mi přišla nejlepší ta úvodní stránka, na které se chronologicky řadily všechny nové příspěvky jednotlivých tvůrců - bez jakéhokoli členění. Napsala jsem tehdy návrh autorce Klubu blogerů, ale technicky to do jeho současného pojetí zakomponovat nejde. Roztřídění blogů do více kategorií je určitě fajn, ale... 

... nemůžu si pomoct, ta souhrnná  titulní stránka z Bloguje.cz byla prostě bezva.   


No, a při současném návratu k psaní se mi v hlavě začal rodit jeden, nejdřív jen velice mlhavý, nápad.

Když jsem se nedávno po letech proklikala k Hastonovi, přišlo mi mimo jiné líto, že takovéto opuštěné blogy v blogosféře není téměř šance najít. Nepřidají už žádný komentář, podle kterého by je někdo objevil. Nepožádají o členství v klubu, takže je tam nepřijmou. Budou už navěky odsouzeni k zapomnění v internetovém oceánu roztroušených zápisků. 

Mlha se v ten moment jakoby lusknutím prstů začala rozptylovat a onen potlačovaný nápad dostával jasnější obrys.

Když něco roky postrádám, proč to sama nevytvořit?


Stmelovací místo pro anonymní blogy. 


Nějakou dobu jsem ještě zvažovala, zda se do toho opravdu pustit. 

Zda vystoupit ze své komfortní zóny a popasovat se s nastavením Bloggeru (doposud jsem sotva zvládla přidat oblíbené blogy do lišty s odkazy), věnovat tomu tolik času navíc a zřejmě na nějakou dobu i upozadit blog vlastní. Jen samotné testování různých gadgetů a změn rozvržení blogu mi zabralo několik dní.

Po delším přemítání jsem se pak rozhodla založit úplně samostatnou adresu a ne jen přidat nový blog na té stávající. Takže ještě bylo zapotřebí rozchodit tápání mezi různými účty (kterému jsem se roky cíleně vyhýbala) a pak už jen … promyslet postupy přidávání blogů (vč. záložního seznamu) a začít makat na nakrmení lišty s odkazy. 

Ale přiznávám, baví mě to. Je vskutku zajímavé sledovat ty propojené nitky mezi jednotlivými blogy. Po několika týdnech promýšlení, tvoření, testování, ladění a přidávání odkazů už docela potěšeně sleduji postupné přibližování se původní představě, byť jsou stránky zatím v počátcích a čeká mě na nich ještě kus práce. 

Ovšem konečně nebudu už jen prázdně vzpomínat na zánik, naopak se rýsuje možnost nastartovat nový začátek. 

Dovolte mi vás pozvat na nový blog - BlogoSvod 





Nejedná se o žádný klub či organizovanou blogerskou platformu

Hlavním cílem je posbírat blogové solitéry a sjednotit je do jedné stránky s chronologickými odkazy, 


Určitě budu ráda za vaši podporu, a opravdu mě potěší, když si BlogoSvodidáte k vašim oblíbeným odkazům, případně se o něm zmíníte třeba v článku nebo komentářích u dalších blogů.


-----

PS: Blogy budu přidávat postupně a nějakou dobu potrvá, jen než zadám aspoň to, co v jednotlivých krocích plánuji. 
Prvních pár míst obsadili mí dlouholetí blogoví souputníci a následně i ostatní blogy z mé lišty oblíbených. Další přidávám cestováním po odkazech na vašich blozích atd. 
No, mám co dělat.  

Ovšem taky vím, že někteří z vás se třeba do Klubu blogerů přidat nechtěli. Pokud budete chtít vyjmout i ze stránek BlogoSvod, tak mi dejte vědět. 
Zatím jsem tam navedla vás všechny, neboť mi připadá, že se jedná o jiný případ. Nicméně pochopím, když to někomu nebude sedět - každý máme jiné nastavení a někdo si třeba chce menší, ale tím i osobnější, komunitu podržet beze změny. 



31 komentářů:

  1. Obdiv a určitě kouknu... Jinak jsem si tak zavzpomínala, když padl blog, zkoušela jsem napsat odpovědným, jestli by nešlo na krátkou chvíli zavést stránku, na které by byl název starého blogu a název nového blogu. Prostě kdo by chtěl, tak by se tam uvedl, aby ho mohli ostatní najít. Přišlo mi, že to shození proběhlo strašně rychle a ztratila jsem nějaké oblíbené blogery, přitom je možné, že "tu" někde jsou...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No právě, ono by bylo jak u vás tak u nás stačilo nechat třeba ještě měsíc na vložení jednoho posledního příspěvku s odkazem na nové stránky a pak třeba další měsíc to ještě nechat prostě viditelné...
      Lidi tam roky tvoří nějakou komunitu - a oni to vlastně jakoby lusknutím prstů pošlou do kytek. Myslím, že by třeba spousta blogerů byla ochotná za ten měsíc či dva třeba i zaplatit nějaký rozumný provozní poplatek. Podle mě ti, co o tom rozhodovali, neměli o blogování ani ponětí... :-/

      Myslím, že tu opravdu tak různě roztroušeně ještě dost dalších blogerů je, minimálně z Blog.cz. Od 2020 to ještě není tak dlouho, aby jich to tolik nakonec zabalilo, jak se tomu stalo u nás.
      Musím říct, že jak teď cestuji po těch odkazech - ty nitky provázanosti jsou vážně docela zajímavé...

      Vymazat
  2. Teda jen jsem nakoukla - pěkná práce. Tleskám!!!

    OdpovědětVymazat
  3. To vypadá velmi zajímavě. Každopádně si nový blog znamenám :-).

    OdpovědětVymazat
  4. Z tvého seznamu blogů mě zaujalo, že tam vidím mnoho jmen, která jsem znal na blog.cz a po jeho likvidaci se jakákoliv informace o nich ztratila. Najít je muselo ti vzít hodně času. Nápad je to pěkný, stejně tak u Klubu blogerů, potíž je však v tom, že s přibývajícím počtem blogů se orientace komplikuje a protože asi málokdo bude chtít zkoumat "1000" blogů, spíš náhodně něco objeví a pak přidá k oblíbeným.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, souhlas, u toho většího počtu to bude už méně přehledné.
      Mělo by to sloužit právě pro tu možnost tam třeba objevit někoho před časem ztraceného či nový zajímavý blog a doladit (či průběžně dolaďovat) si ty lišty vlastní.
      Já to vnímám tak, že v současné době je to takové všechno tak nějak dlouhodoběji ustálené, a když občas mívám chuť nakouknout na nové stránky, tak je docela kostrbaté se k nim dostat.

      Nebudeš mi možná věřit, ale na Blog.cz jsem vlastně vůbec nechodila. (Chystala jsem se tam vypravit, to jo, ale zrovna až v r. 2020 - a to jsem pochopila, že nebylo nejlepší načasování)
      Odkazy u mě na blogu se vyvinuly tak nějak živelněji, postupem času samy. Tuším úplně první z Blog.cz byl náhodně objevený Krutomýval, přes něj pak Čerf atd...
      Zato na BlogoSvodu - tam jedu tvrdě systematicky. I tak ale musím říct, že je to docela dost zajímavé objevovat ty jednotlivé provázanosti.

      Vymazat
  5. To je teda překvapení. A fakt škoda těch blogů, kterých pisatelé to už úplně zabalili.

    OdpovědětVymazat
  6. Super nápad a díky za realizaci! Jakmile bude chvilka, labužnicky se zanořím do objevování i těch zatím pro mě neznámých. Takže díky za energii a čas!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-)
      Jj, myslím, že si tam každý nějaký ten svůj další najde. Já tak trochu nakukuji při tom přidávání a je to docela fajn objevitelská expedice :-)

      Vymazat
  7. To je skvělý projekt! Všechna čest, že jsi do něj šla, díky za to :-) A mimochodem je vyloženě půvabné, jak v tom seznamu blogů jsou občas úplně zřetelné stopy po zcela konkrétních seznamech oblíbených odkazů. Ten svůj jsem poznala okamžitě :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-)
      Jé, já si říkala, kdo (a jestli vůbec někdo) si toho všimne :-)
      I když je fakt, že nejzřetelněji to půjde vidět hlavně u těch prvních blogů, ty později přidané už se v odkazech dost vzájemně prolínají. Třeba dnes jsem se koukala na seznam u Chudobky a už tam z těch jejích oblíbených chyběl jen jeden blog.

      Vymazat
  8. Tak jsem se chtěl hlásit a koukám, že už nemusim. Díky :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jasně, není zač. Přidávání mi jde :-)

      Ted jen ještě dostat BlogoSvod do povědomí ostatních... To přivítám pomoc jakoukoli. :-)

      Vymazat
    2. No nabídl bych ti, že u sebe vyvěsim odkaz. Ale vzhledem k tomu, že všechny moje pravidelné čtenářky už BlogoSvod znají, by to byla pomoc spíše symbolická... :-D

      Vymazat
    3. Víš co jsem si říkala, že by mohlo být fajn? Třeba kdyby každý, kdo díky BlogoSvodu objeví nějaký blog, který ho zaujme, by tam o tom zanechal zprávu v komentáři. A vlastně by to pak fungovalo takovým tím stylem - pošli to dál. :-)

      Vymazat
  9. Fredy Kruger

    " Vždycky mi říkali otec a máti :
    ,,Ludwo ! máš času do padesáti,, !

    .... řve otec : ,,Jááá... jsem do šedesáti
    nezkušeným byl panicem !
    Nechvátej ! neb jest to o ničem !
    ... a vyplatí se to, furt mohu !
    Zatím, se vysírej na blogu ,, !!!!

    ( jsem na fejsbuku, též na Gloglu ! )
    .... ač poslouchám rodičů radění,
    od žen jsem předmětem svádění !
    Odmítám výzvy na oplzlé hrádky,
    neb dva roky, mám do padesátky !

    ... mám okno v přízemí !"
    ( dí Ludwa Beyček )

    " Dnes oknem, mi do jizby vylezlo děvče,
    ,,Chci to ,, ! ( je slyšet jí tenounký hlásek )

    Jááá.... povolil kalhoty, rozepnul pásek
    a rozmách´ se, švihˇ !!!!! ani nevrzla !"

    "Já ti dám ! potvoro přizrzlá !!
    mám dva roky na to, abys mne srala !"
    ( hovoří Ludwa ) : " Jak ta, vám hnala !"

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. :-D

      No jo, se nediv:

      Kdo cavyky dělává,
      docela rozehrává
      lov na nedostupné zboží...

      Toť zábava boží
      pro svůdce zavilé .
      Nesmíš být tak "spanílé" :-)

      Vymazat
  10. Já takhle nostalgicky vzpomínám na Blog.cz, ať byl jaký byl, přeci jen, i vyhledávače byly blogům nakloněny mnohem více, než na Blogspotu, noví čtenáři se tady získávají mnohem hůře, články, které považuji za velmi kvalitní, zde rychleji upadají v zapomnění, a to je škoda.
    Super nápad, určitě přijdu na návštěvu! :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jani, přesně. A přitom je to škoda... Mi připadá, že se to nyní tak nějak ustálilo ve spoustě menších či větších samostatných skupinek a už se to moc nehýbe. Tak se chci pokusit trochu ty vody rozpohybovat :-) I když absolutně nic proti těm skupinkám nemám, podle mě je to i logické vyústění, jen někdo je fakt v tom netu úplně poztrácený ...

      Moc děkuji za podporu :-)
      I za přidání BlogoSvodu do oblíbených! Tohle je podle mě nejlepší cesta, jak z něj tu možnou novou komunitu vytvořit.

      Vymazat
  11. Mně mrzí, že zanikl blog LJcafé. Byly tam prima bunlinové soutěže. Snažím se je obnovit na svém blogu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ano, taky jsem na právě na ty VBS ráda nakukovala. Myslím, že je super, že jsi se do toho pustil! Bylo by moc fajn tohle hraní si obnovit.

      Kdysi mi to moc nešlo, ale samotnou mě překvapilo, jak mě to teď začalo bavit - tímto se zároveň omlouvám za mohutně zaspamované komentáře :-)

      Ale docela mě nadchlo, kolik různých příběhů lze v takovém jednom obrázku nakonec najít. :-)

      ---

      Jinak mě teda dost mrzí zánik všech těch čtyř blogů, co tam nyní jsou uvedené - LJC, Ostravak, Henry Psanec i Smutnej příběh.
      A ještě docela koukám, na kolik zaniklých tak narážím při tom procházení těch oblíbených odkazů na dalších blozích...

      Vymazat
  12. No to je ovšem geniální a bezvadné, díky!!!!
    Těsně před ukončením bloguje.cz existoval jakýsi seznam, do kterého mohli blogeři zapsat, kam přecházejí (nebo to za ně udělal ten, kdo blog převáděl - Martin Malý?), a díky tomu jsem si některé kontakty i udržel - po těch letech ale už bude všechno jinak.
    (P.S.: zejména si cením toho, že jsem v seznamu na předních místech :-))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Děkuji :-)
      Jj, našla jsem nedávno zmínku u sebe v komentářích, bylo to ex-bloguje, zrovna o víkendu jsem na to klikla - a už je to nefunkční.
      Ale povedlo se mi objevit nový, chtěla bych na to udělat celý samostatný článek. Pořád (i po těch letech) tu nostalgii po Bloguje v sobě přece jen mám... A jsem právě hodně ráda za všechny ty přeživší blogy!

      (no jo, sice mám teoreticky vymakaný systém přidávání, ale nejsem robot - a těch prvním pár míst je pojatých osobněji :-) )

      Vymazat
  13. Skvelý nápad :-) Je možnosť pridať aj blog človeka, ktorý žiaľ už nie je medzi nami, napriek tomu si myslím, že jej cestopisné zápisky mohli niekomu ešte pomôcť :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Nikky, jestli tam ještě onen blog není, tak tam vlož odkaz a přidám jej.

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.