neděle 19. března 2023

Prima překvapení při páteční procházce

Hlásná trouba!


Tento pátek přicházím domu dřív. Je krásně slunečno, takže se s dcerou vydáváme na procházku. Chtěla bych okouknout nově zrekonstruovanou plochu kousek od hřiště, kde jsme s dětmi často chodívali. Při projíždění okolo jsem zahlédla několik nových laviček a docela mě zajímá, jak se ta revitalizace dříve opuštěného plácku povedla. 

Jsem docela mile překvapena. Krom mnoha laviček se zde objevily i čtyři cvičební stroje, které s dcerou ihned otestujeme. 



Nejen je. 

Opodál je zašitá super velká skluzavka. A já najednou vidím, kterak se mi prvačka před očima proměňuje na prvňačku. Jako bych se ocitla o deset let zpět. Dítko, nyní již o kus vyšší než já, stále stejně nadšeně brebentí.

"Jé, mami, skluzavka. Já si půjdu sklouznout, jo? A jé, dívej, tady je nějaká trubka, myslíš, že se na ni dá zatroubit?" Odtuším, že beztak ne, když končí v zemi, ale to už ratolest nevnímá, neb peláší nahoru po schodech, zatímco na mě ještě zavolá, ať jí natočím, jak pojede... 


Tak teda tasím mobil, ostřím, přepínám na video, leknu se sama sebe, takže znova přepínám na video, tentokrát již úspěšně (bez zavadění o kameru na selfíčka) a chystám se natáčet, zatímco potomek na mě shora nadšeně pokřikuje, že tam nahoře je druhá část trubky a jestli ji dole slyším. Pak na mě chvíli v trubce huláká a jo, super, funguje to, takže si do ní zakřičím taky. 

Bezva komunikační spojení spodní části skluzavky s  tou horní, tohle jsem zatím nikde neviděla.


Slunce pomalu zapadá a nám je moc fajn. 


-----


No, a celkově by tento den neměl chybu, kdyby mě večer neskolila brutální bolest zubů. Kde se vzala - netuším, ale výživná byla solidně.  

Start víkendu, zvláště tak krásně jarního, jsem si vskutku představovala trochu jinak, neb v sobotu jsem kvůli ní nenašla odvahu vylézt ven.. 

Naštěstí už polevila, uf! 


33 komentářů:

  1. Kdykoliv s vnučkami (v červnu budou mít 7) projedeme kolem jakéhokoliv dětského hřiště, je to nejméně na hodinu, než se vydovádí na skluzavkách, prolézačkách, provazových chodnících, malých horolezeckých stěnách, a kdyby tam nebyli další diváci, přidal bych se.
    Hlásnou troubu jsme tam bohužel nikdy nenašli, zajímavé ale je, jak tento pojem nabyl dalšího a zcela negativního významu, být hlásnou troubou nějakého názoru, teď znamená šířit primitivní propagandu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. A což teprve trouba z Jericha?
      On význam slova “trouba” se během času dost pozměnil.
      Dokonce jsem slyšel používat místo anglického YouTube pojem “TyTrubko”.

      Vymazat
    2. Miloši, to úplně věřím, dnes je těch lákadel pro děti spousta - ty mé také každé hřiště pořádně testovaly :-) a já občas s nimi - třeba houpačku apod. Asi nejvíc jsem si ale tobogány užila v aquaparcích, to bylo naše :-)

      Hlásná trouba - když nad tím tak přemýšlím, tohle slovní spojení jsem nadhodila na první dobrou, ale vlastně by se k tomu lépe hodilo pojmenování "nepřenosný bezdrátový telefon" :-) Vlastně nejvíc mi to připomíná pohádku Šíleně smutná princezna - jak si tam ti králové telefonovali.
      ad propaganda - Začíná těch hlásných trub poslední dobou, hlavně v mainstreamu, docela přibývat, zdá se mi...

      Vymazat
    3. Tlusťjochu, tak takovouto troubu na hřiště nebrat :-)
      Je fakt, že právě toto slovo má těch negativních spojení více. I to počeštěné YouTube se za lichotku brát nedá...

      No, a teď se mi dostal do hlavy popěvek, který asi hned tak ven nedostanu: "Troubit na trumpety by se nám líbilo..." :-)

      Vymazat
    4. Myslím, že výraz “tube” se v Londýně používá pro podzemnici čili metro.

      Vymazat
    5. Jj :-) Pěkné, jak tady z té "trouby" vznikne zajímavý jazykový koutek. Jsem na to teď koukla a třeba tube socks jsou podkolenky - to jsem netušila :-) A hned za nimi "panožka", kterou jsem v závěsu podkolenek samozřejmě četla jako ponožka... :-)

      https://slovnik.seznam.cz/preklad/anglicky_cesky/tube

      Vymazat
    6. Taj jsem to ještě jednou googlil:
      Tube: dělová hlaveň (voj.); duše (pneumatiky); elektronka (radiově, USA); metro (londýnské, GB); roura (též i dechového nástroje); trubice (též i hud., anat.); trubka (jakákoliv); trouba (roura); hadice; potrubí; úzká sukně; zkumavka.
      ------------------------------------------
      Jako úzkou sukni jsem to neznal.
      Ačkoliv je tu jistá analogie s českým výrazem "roury" pro přiléhavé, těsné džíny.

      Vymazat
    7. No dobře, trochu jsem se ostýchal, ale přidám ještě jeden význam.
      Byl jsem na návštěvě u jednoho známého a přišel k němu jeden jeho známý, nadutý nafoukanec, a přivedl si jakousi ženštinu - Rusku (bylo to v zahraničí) a bezostyšně ji představil jako svoji trubku. Pak jsme se ho ptali, proč o ní mluví jako o trubce. A on na to: "Co je hlavní vlastností trubky? No přece že má uprostřed díru!"

      Vymazat
    8. Tak mi paradoxně připadá nejbližší ten pojem úzké sukně, zato tu duši pneumatiky bych netipla ani náhodou :-)

      -----

      Ten nadutý nafoukanec – to byl teda solidní trouba...

      Vymazat
  2. Už svítilo - bylo k ránu
    Když jsem svištěl v tobogánu.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ovšem byla trochu kosa
      a padala zrovna rosa -
      až jsem se pak lek,
      jaký že mám flek
      na partii zadní.

      Aspoň nejsem fádní!

      I když,
      jestli já to nejsem trouba,
      mrzne mi teď moje chlouba,
      a tak sháním, proklatě,
      sušičku na gatě.

      Vymazat
  3. Půvabné :-) (Až na tu bolest zubů teda.) Připomnělo mi to rok, kdy brácha byl v prváku na doktorátu, já v prváku na bakaláři a neteř v druhé třídě. Přišla za námi a prý "já chodím do druhý třídy a ty?". Já jsem na to odvětila, že já do první, což ji náramně pobavilo - a což teprve, když i brácha pravil, že on taky do první! Z toho měla úplné Vánoce :-) A myslím, že bychom se taky došli sklouznout. I dneska :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, bolest zubů, úskočně zrovna po čerstvě nafasované pochvaly od zubařky, jak mám zuby tip ťop... Nějaká viróza hledá, kde by se zabydlela a nějak se jí daří "hrát" mi na nervy zubní... :-/

      Tak neteř se musela cítit pěkně namachrovaně, úplná mazačka :-)

      No, mám takový dojem, že jak je to zatím ještě v dolaďovacím režimu a téměř nikdo to zatím neobjevil, taky se tam ještě párkrát projdeme a prubnu si jí i já.
      Tentokrát jsem měla zodpovědnou funkci držáku bundy a obsluhy spodní části "nepřenosného telefonu" :-)

      Vymazat
  4. Ja obcas neodolam a jedu i s detma. Jen jsem se naucila poustet je jako predvoj, aby vymetli pripadne kaluze a zablacene useky:)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Přesně tak, to je sofistikovaně vyzrálý přístup :-)
      Taky to na mě působilo trochu zaprášeně (což se pak potvrdilo) a říkala jsem si, že zatím stačí, když to tam vysmýčí jen jedna z nás.
      Ale příště si tam vezmu nějaké obnošenější kalhoty a jdu na to. Aspoň, než se tam začnou hrnout davy :-)

      Vymazat
  5. Nominku, ta skluzavka parádní a hlásnou trubku neznám. Myslela jsem, že ses svezla taky .-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. LeS, jak jsem viděla dcery zadní část kalhot, tak se mi úplně nechtělo :-) Ale chystám se na to.

      Vymazat
  6. Krásně jste si to užily, mívám to s kluky podobně, i když tomu staršímu táhne na dvacet :D.
    Mě drtila bolest všech zubů každý měsíc, návštěva zubaře pokaždé dopadla stejně - zuby jsou v pohodě a na rentgenu taky nic není. Nakonec jsem zjistila, že to mám spojené se zánětem dutin, který mě celoživotně trápil, na druhou stranu, vědomí, že to fakt nejsou zuby, ale jen příznak, mi hodně ulevilo :D.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to máme stejně staré starší dítko :-)

      Právě, taky si myslím, že to bude souviset s dutinami, ale ne ucpanými, jen nějak jakoby předrážděnými, už z toho začínám být docela vycuclá, i když oproti tomu pátku je to relativně odvar.
      Jak se Ti toho povedlo zbavit? Antibiotika na ten zánět dutin?
      Mi právě připadá, že to není zánět, jen nějaká mrcha neúspěšná viróza, které se nepovedlo nikde jinde uchytit a tady trochu uspěla - připadá mi, že to není na návštěvu zubaře ani praktika, jen tak úplně nevím, co s tím... :-/ Dám tomu ještě den a asi to budu muset nějak oficiálněji řešit, což se mi moc nechce...

      Vymazat
    2. Mívala jsem strašné stavy, kdy to většinou skončilo antibiotiky, poslední zánět byl u covidu, ale už by to byla několikátá atb za rok, a tak jsem, i když nevěřící Tomáš, vyzkoušela homeopatika. Nic jsem od toho neočekávala, ale překvapivě mi při rozjetém zánětu pomohly, měla jsem dvoje - Hepar sulfuris calcareum 15 a Kalium bichromicum 15, 4-5x denně 5 kuliček. K tomu jsem během nemoci brala 3x denně 2 tablety pyridoxinu a používala několikrát denně tu lampu s červeným světlem. Už je to pár měsíců a od té doby žádný další zánět nepřišel. Ale homeopatika jsou na objednání a to nějakou dobu trvá, takže bych to řešila asi praktikem, než se to třeba zhorší. J.

      Vymazat
    3. No, Jani, nezávidím, zažívat toto opakovaně, to fakt nééé.

      Přiznám se, na homeopatika nevěřím, ale naprosto nedám dopustit na sílu lidského podvědomí, takže proč ne. Ten b-vitamín, jo to je dobré, to mě nenapadlo, jen hořčík. Chvíli jsem si myslela, že to nějak vyřeším pomocí babských rad, nicméně dnes jsem skončila u zubařky a prý ještě, že tak. Umírající kořen, za týden bych jej prý jako „vyléčila“ Aulinem, ale po měsíci bych přišla o zub.

      Moc Ti držím palce, ať se to už nevrací - nejen bolest zubů, hlavně ty migrény!

      Vymazat
    4. Já na ně právě taky nevěřila, ale víš jak, zoufalý se stébla chytá, a ono to zrovna klaplo, v každém případě teď mám doma v zásobě od každého tubičku.
      Ještě, že jsi to nepodcenila, to musela být strašná bolest!
      A děkuji, tobě taky přeji, ať dají zuby už klid :).

      Vymazat
    5. To opravdu věřím, že člověk fakt zkusí kde co, aby si od trápení pomohl. Důležité je, že to zabírá! :-)

      No, byl to "zajímavý zážitek", který si, doufám, hned tak nezopakuji. Ještě to doznívá, ale už je to úplně někde jinde, uf.

      Vymazat
  7. Ta skluzavka je úžasná, fajn překvapení na procházce :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Eliss, skluzavka jak skluzavka, ale ta „telefonní“ trubka, to byl objev! :-)

      Vymazat
  8. To je starý známý úskok: Ctirad taky takhle jednou zatroubil a...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jeleni na horách o tom vědí své.

      Vymazat
    2. Jé, vy dva kverulanti - ono to je poblíž dobrovolných hasičů, takže bych tady tu trubku tak neočerňovala. :-)

      Mě tak teď napadá, že to bude určitě důmyslné zařízení na trénování skluzavkových sjezdů při poplachu :-)

      Vymazat
  9. Pořádně prozkoumej přesnými přístroji případný prachový povlak plechových pomůcek pro potěšení. :-)

    To je bezva vybavení. Nějakou trubku jsem viděla i tady někde na hřišti v parku, ale takovou krásně dlouhou skluzavku fakt ne.

    OdpovědětVymazat
  10. Parádně pobavilo!

    Oby, tak teď jsi mě dostala. Jak krásně opisem se dá napsat „dcery zadek v teplákách“ by mě ani ve snu nenapadlo :-)

    Přesný přístroj pro prozkoumávání prachového povlaku plechových pomůcek pro potěšení přerostlých potomků. To by se mělo ujmout aspoň u jazykovědných fajnšmekrů, kteří místo kapesníků používají výraz čisto-noso-pleny :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Všimla jsem si, že v nadpisu to všechno začínalo na péčka, tak jsem myslela, že zase nějaký písmenkový článek. Jen jsem už mířila do postele, tak jsem to nedotáhla do konce tak důkladně jako ty. Vedeš! :-)

      Vymazat
    2. Oby, neubírej sama sobě zásluhy, vymyslela jsi to super, mě to dost pobavilo - právě proto jsem se namáhala s tím tučným písmem :-)

      Někdy mi pár těch slov za sebou jen tak naskočí, ale moc se mi do toho nechce spadnout - pak pár dní blbnu a bývám v tom dost zaháknutá :-) Teď jsem horko-těžko na chvíli pustila z hlavy ty chemické zkratky (né úplně), tak se raději dalším urputnostem chvíli vyhýbám :-)
      (no, aspoň v rámci možností, momentálně mě baví ta VBS :-) )

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.