sobota 14. listopadu 2020

Dva pohledy ženy na mozkové změny

aneb

Covidová demence trápí různé ročníky úplně jinak    


„Tady píšou, že dlouhý covid způsobuje změny na mozku a zvětšuje pravděpodobnost Alzhaimera,“ informativně mi pohřebním tónem sděluje manžel a vrhne na mě pátravě-soucitný pohled. Zkusím se zatvářit extra inteligentně, nenuceně něco zamručím a příhodu, kterak jsem se před týdnem snažila prorazit kód vstupních dveří pomocí pinu platební karty, si nechám pro sebe. Protože… Chci rodinu zatím před tou chmurnou zprávou uchránit. U mě to asi bude fakt rychlé. Už pár dní totiž ty počáteční příznaky demence na sobě pozoruji. Vlastně, zrovna velice čerstvě mám za sebou prožitek, který mnou docela otřásl.

Jak totiž teď posiluji tu imunitu, tak jedním z bodů je i omezení cukru. Ten se mi sice zatím daří plnit jen částečně, ale snažím se. Zrovna před pár dny jsem si tak od pusy utrhla půlku sojového suku. Zavčas jsem si onen prohřešek uvědomila a tu druhou část schovala do linky mezi talíře. Na později. Včera jsem si chtěla tu zbylou  půlku dojíst a ona tam…
...byla třikrát! Tři skoro stejné části sojového suku na stejném místě. 
Dvě bych ještě i pochopila – třeba tam jedna nějaká zapomenutá zůstala od minula a já ji předtím přehlédla… Ale ta třetí? Ta mi vážně nedává smysl. Fakt netuším, kdy jsem tam minimálně tu další jednu dala. A dvě?! To už vůbec. A hlavně, proč bych to se zdravým rozumem dělala! Tak to je úplně jasné, říkám si. Nejdřív ten pin, a teď co jím si nepamatuji. Tak to asi začíná…

Zatímco já nyní v pětačtyřiceti řeším, jak dlouho to ještě s tou začínající demencí nenápadně potáhnu, než se to nezadržitelně provalí, mou osmdesátiletou matku zrovna trápí informace podobná, ale zaobírá se jí v mnohem delším časovém úseku. Poslední dobu má totiž nějaké mírné zdravotní potíže a chvíli spolu dumáme, jestli by to nemohl být třeba taky projev covidu. Samozřejmě s vroucím přáním obě doufáme, že ne. Ale kdyby náhodou, tak... svěří se mi rodička, že to by fakt rozhodně nechtěla jak ten s pneumonií, tak ani ten druhý nejhorší. Ten, u kterého se přijde o  čich. A vzápětí nádherně bezelstně dodá "Protože právě z toho by se prý na stáří mohly vyklubat nějaké změny na mozku..."  

Až se dosyta vychechtám, dojde mi, že bych rozhodně měla změnit úhel pohledu. A taky mě napadne, jestli ten můj momentální pesimistický postoj nebude třeba z nedostatku cukru. Cukr, to je vlastně taková „nafta“ pro mozek. Jasně, tím to bude. Konečně mám pořádnou záminku jít s čistým svědomím vyšňupat sušenky v čokoládě, kterým už třetí den zdárně odolávám. Místo nich ale najdu jen prázdný obal v krabici se sběrem. Zrada! „Luci, teda aspoň podělit ses mohla, to fakt není fér, když je zbaštíš sama,“ kárám dítě a ono mezi zuby ucedí „Si stěžuj, dyť jsem ti v lince nechala ty sójové suky, co mi nechutnaly…“

 

No, nakonec myslím, že ještě pár let to, zvlášť při neustálých dodávkách paliva, se zdravým mozkem překlepu. A určitě bude moc fajn, až budu na osmdesátiny řešit, zda mi něco ve výhledu tak dalších dvaceti let, na stáří, náhodou na něj nevleze.

Jako prevenci si ty sójové suky raději před dcerou lépe uschovám!

 

Snad nezapomenu, kde…

 

  

PS: Vše nejlepší, mami :-)

zdroj obrázku: internet, květinářství City Fleur

40 komentářů:

  1. Zrovna včera jsem se pokusil v obchodě zaplatit tramvajenkou, což v přístroji vyloudilo zvuk, který jsme já a dokonce ani paní prodavačka nikdy neslyšeli :-).

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, musím Ti prozradit, že když jsem před čase prubla na pumpě platbu kartičkou zdravotní pojišťovny, taky to moc nefachčilo. :-)

      Vymazat
  2. Ty tak velkoryse přemýšlíš nad 80 narozeninami ?
    Tak to já budu skromnější a pokud mne život mile překvapí, peču na sojové suky :-)))

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. No, nějak se k té stovce potřebuji přes tu osmdesátku pozvolna prokousat :-)

      Já peču i na pečení. :-)

      Vymazat
  3. No, ještě že se tam ty sójové suky neobjevily samy, a celá příhoda měla nakonec takové komické vysvětlení :D

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ale víš, jak mě to ty dva dny drtilo?! Normálně jsem aspoň jeden další musela hned sníst, aby to v té lince nevypadalo tak blbě :-)

      Vymazat
  4. Klid, jsi dlouho doma, to mozek prostě degeneruje. :-)
    Spíš bys měla řešit, proč Ti tam Lucka nechala dva nakousané sojové suky... Jestlipak ona nezapomněla, že jí to vlastně nechutná?

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Barusch, myslím, že nebýt blogu, tak mozek už úplně odešel... :-)

      Si piš, že to bylo první, co padlo u výslechu. Jeden ten suk byl čistý a druhý napůl s čoko příchutí, tak otestovala oba. Aspoň vím, co mi doma nikdo (snad) nesní... :-)

      Vymazat
  5. Schovávej důkladně nejen suky, ale i čokoládové sušenky. Dokud je najdeš, nebude to s tou demencí ještě tak hrozné. :-)

    Vida, jak je tvoje maminka čilá a v obraze. Té demence taky asi zatím nehrozí.

    Ovšem na stáří se demence kolikrát chytne i lidí, kteří covid neviděli ani z rychlíku. Ať se nám všem tedy daří co nejdéle se jí vyhýbat.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ohy, stalo se. Všechny sušenky i sladkosti "držím pod zámkem". Jen si nejsem tak úplně jistá, že jsem ten nejlepší správce :-)

      Jj, nezbývá, než si toužebně přát, ať nás to mine a jen o tom psát v rámci tréninku mozku :-)

      Vymazat
  6. Otto Šukk reje do Wency :

    " Wole, nemáš-li demenci ?"

    ... " Co je to demence ???"

    " Vzpomeň si !"

    Wenca Beykk neví !... " Mě v hlavě se motá ....
    pověz mi !!!"

    .... neví to ani Šukk Ota !

    ... přemýšlí od rána do setmění,
    až do ranního pak kuropění !

    Rozcházejí se rozčileni !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Ahoj hravý anonyme,
      tak nějak tipuji, že budeš asi muž.

      Nuž, je sranda sledovat, jak příznak demence obchází odlišná pohlaví jinak. :-)

      Některé z nás trápí, že zapomenou skrýš na čokolku a chlapy bez okolků, jejich mužská sestava - do potíží dostává.
      Kdo by to byl řek, chybí jim tam Hekk.

      Vymazat
    2. Styl by napovídal, že si tu hrál Fredy Kruger. ;-)

      Vymazat
    3. Noční můra zdá se - v celé svojí kráse :-)

      Vymazat
  7. Si na ty suky dělej příště fixou tečku, abys měla poznávací znamení, že jsi to byla fakt ty :D.
    My zase teď řešíme, kdo sežral Matýskovi zbylé hranolky od oběda. Nebyli jsme to ani jeden, takže to vypadá, že si budeme muset najmout vymítače duchů.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tečku? To nebylo by milé, furt postrádám brýle... Otisky zubů to jistí, podle nich se zjistí, kdo ujídal čile.

      Případ ztracených hranolků? To zní jak úkol pro Poirota než pro vymítače... (detektivně přemýšlivý smajlík)

      Vymazat
  8. Heh, pridavam se do klubu platbou a Multisportkou. Ta neprosla a kdyz jsem platila stravenkovou Sodexkou (nekdy ty penize za korporatni obedy musim projist), tak jsem s hruzou zjistila, ze jsem byla vuci sobe tak duveriva, zw jsem si odvazne navolila uplne jiny PIN nez nq karte (ktery si samozrejme nepamatuju.) Co se tyka zivota bez cukru, tak jsme ho i s detmi a Emem vyradili minuly vikend. Slavnostne jsmw se zprasili cokoladou uz tuto sobotu. Clovek to sam se sebou nesmi vzdat, rikavaji adiktologove, tak uvidime, kam se dostaneme pristi tyden...

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To množství karet je fakt prokletí. Pin mám stejný čtvrt století a stejně občas z hlavy uletí…
      Sakra, ten anonymní komentář kousek nad Tebou mi zas rozjel rýmování :-)

      Život bez cukru, tak to jste vážně dobří a vydrželi to docela dlouho (fakt obdivný smajlík). Já si v tomto směru připadám jak v tom filmu 50x a stále poprvé – každé ráno do toho jdu s čistým štítem :-)

      Vymazat
  9. Fredy Kruger

    " Já schrupnul si po cestě ze hostince
    cosi mne pálí ! já probudím se... ( ??? )
    ... Proboha ! tohle je nemožný !
    chtějí mne upéci na rožni !
    ... kdybych se aspoň moh´ otočiti
    a oheň jež pálí pak pokropiti !"

    ... muž uviděl ženu, dceru i syna !
    " Pustíme tě, až povíš nám PINA !!"

    Otto Šukk zachroptěl : " Dozajista !"
    ... rychle pak vymyslel pitomá čísla ....

    Když Pepýk ( syn ) trošku jej rozvázal,
    muž seskočil z rožně a pryč mazal !!

    řka : " Hajzli ! však jsem vám čísla dal jiné
    nejsem přec takovým imbecilem !
    ... na kartě sumu mám našetřenu,
    ve brké době si najdu zas ženu

    a na vás vy mizerní ?? Prdím ! nu....
    založím lepší si rodinu !!
    Mám prachy, začnu vše úplně znova !!!"

    ... muž uprdnul se a zasakroval !

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Hm, syn ho pěkně zmasakroval…

      Pitomá čísla vymyslet stačím zhusta,
      aniž rožněním tvoří v kůži se krusta.
      Řekla bych, že stačí zcela
      zvůle pana Alzheimerea…

      Na sklerózu ovšem prdím,
      do budoucna čile hledím.
      Však nechci hatit plány muži,
      závazků se zbaví stěží…
      Majetek – toť oč tu běží!

      Dám mu malou radu,
      jak upéct fakt zradu:
      nestačí jen PINA zkonit.
      Prachy musí spíš „odklonit“…

      ---------------
      Jinak mi to připomnělo oblíbený vtip o blondýnách:
      „Mám manželovu kreditku.“
      „A PIN? Dal?“
      „Né, nepindal…“

      -----------------
      Po vtipu mě napadá:

      Když tak vidím pana Šukka,
      co si novou ženu šuká... (po polsky - hledá)
      Do sojového suka! (novotvar zvolání ve stylu Do Peruna!)
      Myslím, že si nepomůže,
      ženy často chtějí muže
      co oškubat se trochu může.

      S tímhle pan Šukk fakt prd zmůže…

      PS: A navíc...
      V honu za ženou zářící,
      majetek schramstnou právníci.

      Vymazat
    2. No ty vado, já tu chvíli nejsem (mezi půl třetí a půl osmou nešel internet a proud z důvodu prudkých větrů) a ty soutěžíš s Fredym o báseň trefnější. :-D

      Vymazat
    3. Jé, Oby, soutěž v žádném případě :-) Jen ukrutná nevypovídanost při čtvrtém měsíci tráveném doma :-)

      To musel být solidní fičák, když to i internet "odfouklo"... :-)

      Vymazat
  10. Mizení sladkého je jedna z nejtajemnějších věcí, s jakými se snad lze za běžného rodinného provozu setkat. Můj brácha to za dětských let řešíval tak, že sladkost snědl a odpadek uschoval pod polštář. Dobře věděl, že jinak by se na něm při vynášení košů přišlo!

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Výborná metoda, v případě, že odpadek schoval pod cizí polštář. ;-)

      Vymazat
    2. Tak daleko to, pokud vím, nikdy nezašlo! :-D Asi věděl, že i kdyby se našel odpadek pod cizím polštářem, podezření by stejně patrně padlo na něj. Nikdo nebyl takový sladkožrout jako on :-D

      Vymazat
    3. Marie, mi právě mizení sladkého až tak záhadné nepřijde, to je denní chleba :-) Ale to přibývání, to mi fakt vrtalo hlavou :-)

      Oby, tak Ty jsi dobrý ďábel :-)

      Vymazat
  11. Tak tramvajenkou ani kartou pojišťovny jsem zatím neplatila ale koncem léta v ZOO Dvůr Králové jsem zakoupila pro celou rodinu pět vstupenek a tyto jsem vzápětí rozdala. Bohužel manželovi se tím točicím blázincem projít nedařilo. Chvíli jsem koukala jak puk ale v momentě, kdy už se ze židle zvedal starý pán, co tam dozoroval, aby zkontroloval, jestli náhodou nechce projít bez placení, jsem si uvědomila, že mi jeden lístek zbyl a že ten manželův, se kterým mával ve vchodu je jakýsi větší. Samozřejmě jsem mu do ruky vrazila účtenku. Mě to teda hodně pobavilo a toho staříka taky, ale manžel se tvářil dost kysele. ;)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to mě fakt pobavilo :-)
      Ještě štěstí, že jsi tu "účtenku", co Ti zbyla v ruce, nevyhodila :-)

      Vymazat
  12. Jinak mozkové změny už mám zřejmě nějaký čas za sebou a tudíž se tím tolik netrápím. :)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Tak to už jsi se asi dostala do toho vyššího, osvíceného, stupně :-)

      Ale je fakt, že teď blbne i spousta lidí okolo, asi to letos celkově vše dost leze na mozek...

      Vymazat
  13. To jsem ti chtěla napsat hned, jak jsem začala číst. Že cukr potřebuješ pro správné fungování mozku - takže nešetřit s ním :-) Jinak jsem se pobavila. Dobrá pointa - to by se u nás mohlo stát taky :-) :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Myslím, že nedostatek sacharidů mi fakt nehrozí :-)

      Kdybys jen tušila, jaká to byla úleva - zjistit, že jsem to nebyla já, kdo to tam tak nechal... :-)

      Vymazat
  14. No podle odborne literatury dela Covid s mozkem leccos… ale o Alzheimeru zatim nevim :-P

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. To uvidíme až za těch dvacet let :-)

      Ale fakt je, že nyní nejen já, ale i dost lidí z okolí, jsme roztržitější a jakoby popletenější, což si myslím, že je dost i změnou nynějšího životního rytmu. Tak snad to nezůstane natrvalo :-)

      Vymazat
  15. Tak takto som sa už dlho z chuti nezasmiala. No nie sú tie deti úžasné? :-D Len si pekne daj nejaký ten cukrík, z času na čas neublíži a mozog ho naozaj potrebuje.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Jo, Nikky, svatá pravda, cukru na mozek není nikdy dost - zvláště, má-li člověk ty děti :-)

      Vymazat
  16. Já si klepu na vlastní dveře a nechápu, že mi nikdo neotvírá. Z toho Covidu jsem také trochu vykolejená. Alzheimera se neptám, co na to říká. Zatím pořád trefím domů ... Bude líp. 😀

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mirijam, v práci přesně poznám, že blbnu, když začnu klepat na dveře při ODCHODU ze SVÉ kanceláře, to už je vždy solidní přetlak :-)

      Vymazat
  17. Hned jak jsem to četla, napadlo mě, že Ti tam ty suky někdo podstrčil, Nomi. Já čich neztratila, průběh jiný, ale taky mi připadá, že poslední týdny nějak ztrácím bystrost. Někdo něco pronesl ve filmu, moc se mi ta hláška líbila, napadlo mě, že bych si ji mohla zapsat, pak jsem si řekla, tohle přece už nikdy nemůžu zapomenou, skončil film a...bezmocné beznadějné prázdno.

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Mirko, u nás se právě nestává, že by sladkost někomu přibyla, ty se vždy spíš vypaří - tak to jednoho pak opravdu zmate :-)

      Jj, taky jsem to měla bez ztráty čichu, ale v dýchacích cestách. A průběh měl odlišný každý z nás. Je to fakt dost divná nemoc. To zapomínání teď - je chvílemi až zoufalé. Otázkou je, kolik toho je pozůstatek covidu a kolik vliv té sociální izolace a změny životního rytmu. Snad se to brzo spraví!

      Vymazat

Děkuji za návštěvu blogu i za váš komentář.